Motor automobila je složena mašina koja radi u širokom rasponu temperatura. Zbog takvih radnih karakteristika motoru je neophodno ispravno motorno ulje radi podmazivanja i zaštite pokretnih dijelova od habanja i korozije, kao i uklanjanja nakupljene prljavštine i štetnih naslaga i taloga.
Održavanje automobilskog motora neophodno je praktično od prvog dana njegove eksploatacije, a najlakši način za njegovo održavanje je redovno mijenjanje ulja. Motorno ulje je žila kucavica svakog automobila – jedna je od najvažnijih tekućina u automobilu i njeno održavanje je jedan od temeljnih principa za produženje vijeka automobila. Stvar je jednostavna: ako budemo zanemarivali promjene ulja u sklopu redovnih servisa, očekuje nas katastrofalan kvar motora u skoroj budućnosti. Dobra vijest je da je redovna zamjena ulja jeftina i brza intervencija, koju čak možemo obaviti i sami.
Sistem za podmazivanje i sastav ulja
Primarna uloga motornog ulja je podmazivanje pokretnih dijelova u motoru. Ulje održava nesmetan rad dijelova dok smanjuje trenje i habanje komponenti motora. Pored toga, ono pomaže sistemu za hlađenje motora tako što odvodi toplotu s podmazanih komponenti, da bi se potom ohladilo u koritu (karteru) prije nego što se ponovo nađe u cirkulaciji unutar motora.
Ti procesi se odvijaju pomoću komponenti sistema za podmazivanje koji se sastoji od različitih dijelova:
- Rezervoar ulja (korito ili karter): u njemu se ulje skladišti i hladi
- Crijeva za ulje: služe za transport ulja kroz sistem
- Pumpa za ulje (uključujući lanac pumpe za ulje): održava potreban pritisak za kretanje ulja
- Filter ulja: uklanja nečistoće iz ulja prije nego što se ono vrati u motor
Pored toga, u motornom ulje ima i više hemijskih jedinjenja koja poboljšavaju njegove performanse te pomažu u održavanju čistoće motora. Uobičajeni aditivi u motornom ulju uključuju: inhibitore pjene za sprečavanje stvaranja pjene i mjehurića u ulju, inhibitore korozije za zaštitu od hrđe, antifriz za poboljšavanje performansi na niskim temperaturama, disperzante/antioksidanse za sprečavanje stvaranja i nakupljanja nečistoća na dijelovima motora, sredstva protiv habanja koja pomažu trenutnom podmazivanju prilikom prvog pokretanja motora i minimiziraju habanje dijelova motora koji su posebno podložni oštećenjima, korektore indeksa viskoznosti za poboljšavanje performansi ulja na ekstremnim temperaturama.
Uloge motornog ulja
Motorno ulje obavlja pet osnovnih uloga:
- Podmazuje motor: Kad se motorno ulje pumpa u motor, ono podmazuje njegove pokretne unutrašnje dijelove, ostavljajući tanak klizav film na površini. Taj film smanjuje trenje minimiziranjem kontakta između komponenti motora, što dovodi do manjeg habanja motora i produžavanja životnog vijeka njegovih dijelova.
- Uklanja zagađivače: Tokom rada motor stvara brojne nusproizvode i zagađivače kao što su metalne čestice, naslage čađi, kiseline i prašine, odnosno prljavštine koja može izazvati brojne probleme s motorom. Dok motorno ulje cirkulira kroz sistem, ono u sebe upija te zagađivače i sprečava njihov kontakt s komponentama motora, čime sprečava nastanak oštećenja. Tu sposobnost osiguravaju različiti hemijski rastvarači koji se dodaju motornom ulju u proizvodnji.
- Održava konstantnu temperaturu motora: Nakon što se motor pokrene, on se postepeno zagrijava do radne temperature (između 90 i 105 stepeni Celzijusa), a jedna od funkcija motornog ulja je da apsorbira tu toplotu i prenese je van motora. U stvari, motorno ulje je odgovorno za do 40% procesa hlađenja motora. Pored toga, ono održava temperaturu konstantnom dok teče preko površina koje su hladnije od uobičajene radne temperature. Hlađenje ulja se obavlja u uljnom koritu (karteru) ili hladnjaku ulja, ako je ugrađen.
- Sprečava koroziju: Dok motor radi kako je predviđeno, uljni film stvara barijeru između komponenti i sprečava nastanak korozije. Savremena motorna ulja imaju i aditive koji hemijski neutraliziraju koroziju.
- Optimizira performanse motora: Metalne površine u motoru nikad nisu savršeno glatke, posebno kada su u pitanju pokretni dijelovi. Da bi se spriječio gubitak performansi motora, motorno ulje zatvara mikroskopske prostore između klipa i cilindra i održava potrebni intenzitet kompresije.
Kako zamjena ulja pomaže automobilu
Redovne promjene ulja su neophodne za dobro zdravlje motora – to znaju već i ptice na grani. Međutim, jeste li se ikad zapitali zašto je promjena ulja toliko važna?
Moderna motorna ulja su daleko naprednija nego što su bila, ali njihova uloga se nije mnogo promijenila – moderno ulje obavlja iste funkcije kao i ulje s početka evolucije motornih vozila, ali s većom efikasnošću. Ako se ulje ne mijenja, ono se na kraju razgrađuje, zgušnjava i postaje poput katrana, ono što mehaničari obično nazivaju „mulj“. Takav mulj se lijepi za komponente motora i smanjuje sposobnost ulja da ih adekvatno podmazuje i čisti. To izaziva veće ili manje blokade u putevima kojim ulje teče kroz motor, što može dovesti do toga da sistem postane „gladan“ ulja. Toplota iz motora dovodi do stvrdnjavanje mulja u motoru što može izazvati velike probleme za mlaznice goriva, klipove i ventile. Također može izazvati teško pokretanje, pregrijavanje i gubitak snage. Zanemarivanje zgusnutog (m)ulja u motoru može vozilo izložiti velikim oštećenjima, a njegovo uklanjanje zahtijeva ne samo ispuštanje ulja, već i ispiranje motora. Ako mulja ima i nakon ispiranja motora, možda će biti potrebno mehaničko uklanjanje.
Šta se dešava ako ne promijenim ulje?
Možda zvuči primamljivo preskočiti zamjenu ulja kada smo pod pritiskom izazvanim nedostatkom vremena ili novca. Međutim, izbjegavanje promjene motornog ulja je jedna od najgorih stvari koje možemo prirediti našem automobilu i ono će neizostavno dovesti do skupih posljedica. Prvi problem su nečistoće koje se nagomilavaju u sistemu i ubrzano dovode do začepljenja filtera za ulje, kada se prljavo ulje vraća nazad u motor. Kako se zagađivači nakupljaju, ulje gubi „ljekovita“ svojstva i postaje abrazivno i doprinosi izdvajanju novih čestica nečistoće. Kontaminirano ulje vremenom haba dijelove motora i smanjuje njegove performanse (opada snaga, a raste potrošnja goriva).
Koliko često treba mijenjati motorno ulje?
Pitajte tri osobe koliko često treba mijenjati motorno ulje i dobit ćete tri različita odgovora. Kako proizvođači ulja i automobila primjenjuju nova istraživanja i tehnologiju, staro pravilo mijenjanja ulja na svakih pređenih 5.000 kilometara više ne važi. Naime, postoji ogromna razlika između preporučenih intervala zamjene ulja između različitih proizvođača i tipova automobila. Ti intervali ovise prije svega o tipu motora i uslovima u kojim se vozilo koristi, odnosno očekivane kilometraže. Kada ste u nedoumici, bolje je da ulje mijenjate češće i tako osigurate njegovu svrsishodnost. Svakako je najpametnije pridržavati se preporuka proizvođača.
Može li se ulje jednostavno dodati, umjesto da se potpuno mijenja?
To je dobro pitanje i na njega je jednostavno odgovoriti. Premda je moguće dodati novo ulje starom, to bi trebalo raditi samo u slučaju nužde, npr. ako u motoru automobila ima veoma malo ulja i to neposredno prije planirane zamjene. Kada kombiniramo prljavo i svježe motorno ulje, staro ulje neće prosto nestati. Umjesto toga, time razvodnjavamo novo ulje i smanjujemo njegovu sposobnost da obavlja svoje važne funkcije. Ulje će biti gusto i tamno i imat će zrnastu teksturu – to definitivno nije tekućina za koju želimo da nam cirkulira kroz motor. Ako se ne bi zamijenio ni filter za ulje, to znači da se nečistoće i ostaci neće ukloniti pa će umjesto podmazivanja komponenti motora, takvo ulje stvoriti dodatno trenje i oštetiti unutrašnjost motora. Ako otkrijete da je nivo ulja niži nego što bi trebao biti kada dođe vrijeme za zamjenu ulja, to je pokazatelj da vozilo sagorijeva ulje i tada u priču treba uključiti mehaničara.
Pet znakova da je vrijeme za zamjenu motornog ulja
Prilikom zamjene ulja treba se pridržavati servisnih intervala koje je propisao proizvođač – za normalne i otežane uslove korištenja. To je kod novijih vozila, recimo, nakon godinu dana eksploatacije ili 15.000 pređenih kilometara. Kada je vozilo starije, ti intervali mogu biti i kraći, zbog povećanog habanja motora i njegovih komponenti. Ako ste izgubili pojam o tome kada treba zamijeniti ulje, postoje neki znaci koji mogu ukazati da je došlo vrijeme za zamjenu ulja.
1) Ulje ne izgleda kako treba
Jedan od najlakših načina da utvrdite je li potrebno promijeniti motorno ulje je da ga – pogledate. Pazite da motor bude potpuno hladan i podignite haubu. Pronađite šipku za mjerenje ulja – obično izgleda kao prsten koji viri iz motora. Izvucite mjernu šipku i obrišite je krpom, pa je ponovo umetnite do kraja. Zatim lagano izvucite mjernu šipku nazad iz motora i pregledajte ulje koje se nalazi na šipki.
Motorno ulje treba biti uglavnom poluprovidno, sa svijetlo smeđom nijansom. Ono postaje tamno ili čak crno kada dođe vrijeme za zamjenu. Ulje možete ispitati i prstima – trebalo bi biti glatko, bez ikakvih zrnaca ili nečistoća koje se osjećaju pod prstima. Kad već ispitujete ulje, ne zaboravite provjeriti je li nivo ulja između indikatora minimalnog i maksimalnog nivoa na mjernoj šipki. Neodgovarajuća količina ulja u motoru nanosi podjednaku štetu kao i ulje koje treba zamjenu.
2) Lampica na kontrolnoj tabli za zamjenu ulja je uključena (v. okvir na kraju teksta)
Noviji automobili imaju različite senzore povezane s indikatorom zamjene ulja na kontrolnoj tabli. Taj indikator se „javlja“ prema unaprijed predviđenom rasporedu zamjene koji preporučuje proizvođač (u tom slučaju indikatorska lampica je najčešće narandžaste boje). Ukoliko se detektira bilo kakva anomalija u funkcioniranju sistema za podmazivanje, uključuje se crvena lampica za ulje – ako ta lampica zasvijetli, trebali biste isključiti motor što je prije moguće i provjeriti motorno ulje prije ponovnog pokretanja. U nekim vozilima pored senzora nivoa ulja u motoru koristi se i senzor temperature ulja.
3) Povećana buka motora
Kako se motorno ulje koristi za podmazivanje pokretnih dijelova, kada se ono počne „kvariti“, može doći do prekomjernog trenja. Bez odgovarajućeg podmazivanja motor može postati bučniji nego što je bio. Obratite pažnju na bilo kakvo lupkanje ili kuckanje ili bilo koje čudne zvukove koji generalno odstupaju od norme za vaš automobil. Taj problem može biti naročito uočljiv dok automobil radi u praznom hodu i može biti praćen prekomjernim vibracijama ili podrhtavanjem.
4) Pad nivoa ulja
Ako primijetite da ulje morate dolijevati češće nego obično, to bi moglo biti zbog toga što je ulje staro. Ulje koje je izgubilo osobine podmazivanja će se brže potrošiti. Zamijenite motorno ulje i provjerite je li problem otklonjen. Ako i pored svježeg ulja u motoru njegov nivo nastavi brzo opadati (detektira ga senzor nivoa ulja u motoru), moguće je da je u pitanju veći kvar ili curenje iz motora, tako da je bolje da odmah pogledate šta se dešava (ako ste kvalificirani) ili prepustite vozilo mehaničaru na stručnu procjenu.
5) Ispušni plinovi
Ako primijetite dim iz ispušnog sistema – pritom ne mislimo da na običnu bijelu paru koja nastaje kao posljedica kondenzacije – to može biti glavni pokazatelj problema s motorom. Gusti sivi ili crni dim koji izlazi direktno iz auspuha, ponekad praćen jakim mirisom ulja u automobilu, je uobičajeni simptom starog motornog ulja ili većih problema kao što su napuknuti dihtunzi.
* * *
U nekom od narednih tekstova na našem blogu bit će riječi o vrstama i nomenklaturi motornih ulja, uporednim karakteristikama sintetičkog i mineralnog ulja i preporukama za izbor ulja ovisno o tipu motora i predviđenim uslovima vožnje.
Šta je senzor pritiska ulja?
Senzor pritiska ulja motora obavlja veoma važan posao snimanja i stalnog praćenja pritiska ulja u motoru. Kada se otkrije promjena pritiska ulja, tanka membrana na senzoru se deformira i šalje upozorenje u ECU (kontrolna jedinica motora) da postoji problem s pritiskom ulja, što dalje aktivira lampicu upozorenja na instrument tabli koja vozača dovodi u stanje pripravnosti. Da bi automobil adekvatno regulirao protok i temperaturu ulja, senzor pritiska ulja mora biti ispravan. Taj senzor se obično nalazi pričvršćen vijcima u bloku motora, nekad ispred filtera za ulje, a nekad iza usisne grane.
Ako senzor pritiska ulja ne radi kako se očekuje, on će aktivirati lampicu upozorenja pritiska ulja i taj problem se može lako riješiti zamjenom senzora pritiska ulja. Prepoznavanje i testiranje neispravnog senzora pritiska ulja je jednostavan posao za mehaničare i oni će ga testirati prije nego što ga zamijene kako bi isključili druge uzroke upozorenja o niskom pritisku ulja kao što su curenje u vodovima za ulje ili korodirano ožičenje oko električnog utikača koji senzor pritiska ulja drži na mjestu.
Možete li voziti s neispravnim senzorom pritiska ulja?
Dobro je poznato koliko je dobar pritisak ulja važan za motor i koliko brzo ga može uništiti nedostatak ulja. Znamo i to da će senzor pritiska ulja aktivirati upozorenje kada otkrije problem. Ono što obično ne znamo je šta je tačno ponukalo senzor pritiska ulja da se oglasi.
Simptomi koji dovode do aktiviranja lampice upozorenja pritiska ulja:
- Nizak pritisak ulja
- Dotrajala pumpa za ulje
- Neispravan senzor pritiska ulja
- Pregrijan motor
- Previsok ili prenizak viskozitet ulja
- Začepljen filter zraka
- Začepljena cijev za prikupljanje ulja
- Blokiran filter ulja
- Blokirani prolazi za ulje
Bez obavljanja daljih testova za identificiranje problema nije moguće znati da je li automobil koji pokazuje znake niskog pritiska ulja siguran za vožnju. U najmanju ruku, možda se motoru neće dogoditi ništa tragično. U najgorem slučaju, može doći do pregrijavanja, oštećenja dihtunga glave ili potpunog zatajivanja motora.
Kada automobil pokazuje znake niskog pritiska ulja, problem treba shvatiti ozbiljno. Zaustavite automobil što je prije moguće i ugasite motor kako biste izbjegli eventualna dalja oštećenja. Problem treba dijagnosticirati i otkloniti kvalificirani mehaničar u najkraćem roku.