Iznenađujuće veliki broj ljudi smatra da su lampice upozorenja na instrument tabli zbunjujuće i radije ih odlučuju zanemariti ili uopće ne obraćati pažnju na njih. To svakako ne može biti praksa sa sretnim ishodom i treba je svrstati u najčešće zablude u vezi s automobilima.
Savremeni automobili su kao veliki računari s velikim brojem senzora, releja i kontrolnih jedinica. Očitavanja s nekih od tih senzora, kao što su broj obrtaja u minuti, brzina kretanja ili temperatura rashladne tekućine, prikazuju se kontinuirano, dok se neki „javljaju“ svjetlosnim signalima samo kada se ispod haube dešava nešto što zahtijeva našu pažnju. U svakom slučaju, instrument tabla je tu s dobrim razlogom, kao i svjetla upozorenja koja su u nju ugrađena.
Noviji modeli vozila pored standardnih elektroničkih i električnih instalacija imaju inovativne tehnologije za poboljšanje sigurnosti vožnje. U njima se nalaze mnoga svjetla upozorenja koja svijetle na instrument tabli u različitim bojama. Ta svjetla upozorenja imaju veoma važnu ulogu, jer upozoravaju vozača na potencijalni problem s određenom komponentom vozila. Dakle, uloga signalnih lampica je da vozača pravovremeno obavijeste da s automobilom nešto nije uredu, kako bi se potencijalno spriječili skupi kvarovi.
Vozač ima odgovornost da ozbiljno shvati lampice upozorenja ako želi da njegov automobil bude u dobrom stanju i dugog vijeka. Zanemarivanje upozorenja može dovesti do velike i nepopravljive štete, a u nekim slučajevima i dovesti život u opasnost!
Šta znače lampice upozorenja na instrument tabli?
Većina vozača amatera vjerovatno neće moći riješiti probleme na koje ukazuju lampice upozorenja, ali je svakako korisno prikupiti što više informacija o njihovom značenju. Signalna lampica za provjeru motora (Check Engine) sigurno je najpoznatije upozorenje na instrument tabli koje svako prepoznaje, ali mnogi ne mogu lako protumačiti značenje lampice upozorenja za kočnice, rashladnu tekućinu, zračne jastuke ili pritisak u gumama. Štaviše, mnogi vozači obično odlažu posjetu mehaničaru jer misle da te druge lampice upozorenja nisu toliko bitne kao lampica za provjeru motora.
Računarski sistem automobila neprekidno očitava informacije sa senzora koji skeniraju rad automobila i šalju signale o bilo kakvim problemima centralnoj kontrolnoj jedinici, koja zatim šalje povratne informacije kroz lampicu upozorenja na instrument tabli. Proizvođači automobila su se 1996. godine usaglasili oko sistema On-Board Diagnostics II (OBD-II) kako bi standardizirali otkrivanje i identifikaciju problema u procesu dijagnosticiranja stanja automobila. Kada senzori u automobilu identificiraju problem, šalju ga centralnom procesoru u obliku OBD-II koda. Na taj način, kada zasvijetli lampica za provjeru motora, pomoću posebnog uređaja (računara) vrši se skeniranje i dešifriranje koda koji ukazuje na konkretan problem koji utiče na rad motora.
Vozač će, kao neko ko je stalno u kontaktu s automobilom, prvi primijetiti da s vozilom nešto nije kako treba, a lampice upozorenja pomoći će mu da usmjeri pažnju na konkretne dijelove i izbjegne veće kvarove, odnosno uštedi vrijeme i novac. Bilo bi, naime, krajnje neracionalno zanemariti manji kvar koji će u bliskoj budućnosti sigurno prouzrokovati veća oštećenja.
Osim lampice za provjeru motora, druge važne lampice upozorenja koje ne treba zanemarivati obuhvataju sljedeće: lampica za pritisak u gumama, kočnice, zračne jastuke, akumulator (alternator), pritisak ulja, temperaturu rashladne tekućine, funkcioniranje ABS sistema.
Zašto treba obratiti pažnju na signalne lampice?
Prije nego što se pozabavimo konkretnim signalnim lampicama, sumirat ćemo razloge zbog kojih lampice upozorenja nikad ne trebaju ostati „ispod radara“.
- Dosadne su: lampice upozorenja obično imaju dva podešavanja – uključena ili isključena. Lampice upozorenja su namjerno dizajnirane tako da „bodu“ oči i privuku pažnju, a jedini način da se ta neprijatnost ukloni je intervencija servisera, koji može dijagnosticirati, izbrisati ili popraviti kôd u ECU-u koji lampici upozorenja na instrument tabli govori da se uključi.
- Automobil pokušava „reći“ nešto važno.Lampice upozorenja na instrument tabli su, kao što im ime kaže, upozorenja. Obavještavaju nas gotovo o svemu što nije uredu s automobilom: ako nesvjesno ostavimo aktiviranu parkirnu kočnicu, ako nedostaje goriva, ABS modul ne radi itd.
- Ograničene performanse: kada u automobilu nešto ne radi kako treba, njegove performanse će biti lošije. Na primjer, neispravan senzor koji šalje pogrešne signale kontrolnoj jedinici može umanjiti performanse automobila i čak ga prebaciti u tzv. limp način rada u kojem se motor štiti od velikih opterećenja i stresa. Može doći i do povećane potrošnje goriva.
- To može dovesti do velikog problema: lampica upozorenja na instrument tabli može značiti da postoji mehanički problem koji može biti plodno tlo za nastanak velikih oštećenja motora ili nekog od njegovih dijelova.
Indikatori na koje uvijek treba obratiti pažnju
Automobili novijeg datuma imaju veći broj lampica upozorenja od starijih, ali većina ima osnovne indikatore koji signaliziraju potencijalne probleme s vitalnim dijelovima vozila. Upoznavanje s tim lampicama je važan dio vozačkog umijeća i zato koristimo priliku da izdvojimo najvažnije.
Provjera motora (Check Engine)
Lampica za provjeru motora je jedno od najčešćih upozorenja i ona može biti indikator za više različitih problema. To mogu biti neispravne svjećice i provodnici, poremećaj u radu senzora kisika i senzora protoka zraka ili pak problemi s lambda-sondom ili katalitičkim pretvaračem (katalizatorom). Ta lampica obično ne znači da je vozilo neophodno istog trena zaustaviti ili ga odvesti u servis, ali svakako ne treba odlagati provjeru jer zanemarivanje takvih potencijalno benignih kvarova može dovesti do većih problema (posebno ako su praćeni nekakvim čudnim zvucima). Treba znati još i to da lampica za provjeru motora koja neprekidno svijetli ukazuje na problem koji nije kritičan, dok lampica koja treperi ukazuje na ozbiljnu situaciju koja traži neodložnu intervenciju mehaničara!
Temperatura motora
Ako sistem za hlađenje motora radi pravilno, lampica se ne bi trebala uključivati u slučaju greške u radu senzora temperature rashladne tekućine. Ako nastavite voziti dok je ova lampica uključena, povećava se rizik od kvara i dodatnog oštećenja motora, što otežava popravke. Ako se ova lampica uključi tokom vožnje, treba zaustaviti vozilo na sigurnom mjestu i ugasiti motor. Kada se automobil ohladi (nakon pola sata ili duže), može se ukloniti poklopac hladnjaka i procijeniti postoji li problem koji se može otkloniti na licu mjesta (npr. nizak nivo rashladne tečnosti). U slučaju da su poklopac ili ventilator hladnjaka neispravni ili da je oštećeno crijevo hladnjaka, odmah treba kontaktirati stručnjaka. Pročitajte šta još treba uraditi kada hladnjak otkaže poslušnost.
Pritisak ulja
Lampica upozorenja za pritisak ulja može se aktivirati kada postoji problem s motorom, pumpom za ulje ili senzorom nivoa ulja u motoru ili kada je nivo motornog ulja nizak. Kada se aktivira taj indikator potrebno je provjeriti stanje motornog ulja. Zanemarivanje te lampice upozorenja može izazvati velika oštećenja motora. Uvijek je dobro redovno provjeravati ulje i dolijevati ga po potrebi (provjeru nivoa ulja treba obavljati kada je motor hladan). Više o značaju redovne zamjene ulja pročitajte u našem tekstu Zašto treba mijenjati ulje u motoru.
Akumulator (alternator)
Lampica upozorenja za akumulator može se uključiti i kada se motor pokrene, ali tada se obično isključi nakon nekoliko sekundi. Ako lampica ostane uključena, to može ukazivati na problem s električnim sistemom vozila, odnosno poremećaj u punjenju akumulatora uslijed propadanja same baterije, lošeg alternatora, neispravnih kablova ili neispravnog pogonskog (klinastog) remena. Ako se ta lampica aktivira tokom vožnje, automobil treba odvesti na sigurnu lokaciju (do kuće ili najbliže prodavnice automobilskih delova). O tome treba voditi računa jer se može dogoditi da vozilo neće biti moguće ponovo pokrenuti nakon isključivanja.
Pritisak u gumama
Indikator upozorenja o pritisku u gumama uključuje se u situacijama kada je pritisak u jednoj ili više guma neodgovarajući. To se dešava ako pritisak nije u skladu s preporukama proizvođača ili u slučaju kvara na samom senzoru. Lampica se može uključiti i ako redovno provjeravate pritisak, u slučaju bušenja gume ili ekstremne promjene atmosferskih uslova. U svakom slučaju, kada ta lampica zasvijetli, neophodno je zaustaviti vozilo i korigirati pritisak u gumi kompresorom ili zamijeniti točak rezervnim. To je jedini garant sigurne vožnje.
Kočnice
Više je razloga zbog kojih se može uključiti ta lampica – može biti da je parkirna kočnica aktivirana, da u kočionom sistemu ima nedovoljno kočione tekućine ili da postoji problem s ABS-om (npr. ABS pumpom). Najprije treba provjeriti je li aktivirana parkirna kočnica, a potom i provjeriti nivo ulja u rezervoaru. Veći razlog zbog kojeg se aktivira ova lampica podrazumijeva istrošene kočione pločice – naime, kada se kočione pločice istanje uslijed trenja, senzori potrošenosti kočionih pločica postaju izloženi i to znači da što prije treba instalirati nove pločice (i diskove). Konačno, može biti riječ i o kvaru na ABS-u, što zahtijeva hitnu provjeru (neki modeli automobila imaju i posebnu signalnu lampicu za ABS).
Sistem protiv blokiranja kočnica (Anti-Lock Braking System, ABS)
Ako svijetli lampica ABS-a, ali ne lampica upozorenja za konvencionalni kočioni sistem, to znači da standardni sistem i dalje funkcionira te da je problem ograničen na ABS. Ako istovremeno svijetle lampice upozorenja za kočioni sistem i ABS, odmah se zaustavite, jer je tada cijeli kočioni sistem automobila u opasnosti od kvara (naravno, u obzir dolazi i kvar ABS senzora ).
Airbag (zračni jastuk)
Redovnim servisima i održavanjem automobila treba obuhvatiti i provjeru funkcionalnosti zračnih jastuka. Potencijalni problem u funkcioniranju ovog važnog sigurnosnog elementa signalizira odgovarajuća lampica na instrument tabli i nju svakako ne treba zanemarivati za slučaj saobraćajnih nezgoda koje nikad nije moguće do kraja predvidjeti.
Servo upravljač
Kvar servo sistema može prouzrokovati probleme s upravljanjem i/ili kočenjem, pa lampicu koja ukazuje na problem s tim sistemom također ne treba zanemarivati. Dopunom tekućine za servo upravljače obično se rješava taj problem.
Neslavna statistika
Prema rezultatima istraživanja britanske kompanije HPI, oko 96% ljudi ne zna kako izgleda lampica upozorenja za kočnice, a vozačima starim od 18 do 24 godine u prosjeku treba 10 dana da svoje vozilo odvezu mehaničaru. Istraživanje je također pokazalo da vozači smatraju da lampice upozorenja za pritisak u gumama, rashladnu tekućinu, akumulator i zračne jastuke ne zahtijevaju hitnu intervenciju, dok manje od 10% ispitanika smatra da su te lampice ipak važne.