Zadržati stari ili kupiti novi automobil?

Što je vozilo starije, to će mu češće biti potrebno servisiranje

Šta se više isplati, voziti stari ili kupiti novi automobil? Na prvi pogled, odgovor na to pitanje nameće se sam od sebe: „Hvali staro, vozi novo“ – kaže izreka, ali je li baš uvijek tako?

Imate stari automobil kome se smiješi još jedan skup popravak? Onda ste vjerovatno u nedoumici: da li uložiti još novca u servisiranje ili ga konačno „utopiti“ u oglasima ili proslijedite otpadu na recikliranje? Ako ste vezani za svog vjernog četvorotočkaša, to može biti prilično teška odluka.

Koliko ste novca uložili u popravke i održavanje svog vozila tokom prošle godine i koliko novca očekujete da potrošite ove godine kako biste ga zadržali u pogonu? Tu ne treba razmišljati samo o zamjeni dijelova i redovnim servisima, već o svim ulaganjima koja je iziskivala briga o vozilu tokom posljednjih 12 mjeseci. Ne zaboravite uzeti u obzir zamjene ulja, sitne popravke, mali servis i veliki servis, osvježavanje tekućina

Što je vozilo starije, to će mu češće biti potrebno servisiranje, pa treba biti spreman da se u njega ulaže sve više novca kako stari. Uporedimo potencijalne troškove (za održavanje i popravke) s troškovima kupovine novog automobila. Šta ima više finansijskog smisla? Pored toga, treba voditi računa i o dostupnosti i cijeni automobilskih dijelova: možemo li uvijek nabaviti dijelove koji su nam potrebni.

S druge strane, činjenica je da su novi automobili – pa čak i polovni automobili novijeg datuma proizvodnje – skupi. Oni također povlače više troškova za osiguranje. Kako onda podvući crtu?

Staro ili novo – pravila 15% i 50%

U početku, zamjena starog automobila može izgledati kao sasvim logično rješenje, ali stručnjaci za automobilsku industriju kažu da ćete skoro uvijek bolje proći – barem kada su finansije u pitanju – popravljajući „staru ragu“. Na čisto pragmatičnoj osnovi, skoro uvijek je jeftinije održavati postojeći automobil u voznom stanju nego kupiti novi. Čak i u slučaju velikih troškova skupih popravaka – kao što su remont dotrajalog motora ili automatskog mjenjača – to može biti vrijedno ulaganja ako je vozilo inače u dobrom stanju.

Važno je u obzir uzeti i druge faktore kada se odlučuje je li vrijeme za oproštaj sa starim prijateljem:

  • Pravilo „50%“. Stručnjaci predlažu da se potrošači pridržavaju takozvanog pravila 50% kada se suoče s naročito skupim popravcima. Po tom mjerilu, kada se cijena neophodnog popravka približi iznosu od 50% procijenjene vrijednosti preprodaje modela, vjerovatno je vrijeme za kupovinu novog automobila.
  • Pravilo „15%“. Planirajte da ne trošite više od 15% mjesečnog budžeta na automobil. To uključuje troškove amortizacije samog vozila kao i sve troškove goriva, redovnog održavanja i osiguranja. Troškovi za automobil trebaju ostati ispod tog procenta budžeta dok on zadovoljava sve vaše potrebe, od kojih je najvažnije da vas odveze tamo gdje trebate ići.

Svaki ispravan automobil, novi ili stari, prevest će vas od tačke A do tačke B. No, u skoro svakom drugom pogledu – uključujući cijenu, udobnost, sigurnost, karakteristike i izgled – stari i novi automobili su potpuno drugačija priča. Da biste donijeli najbolju odluku za svoju situaciju, razmotrite glavne prednosti i nedostatke obje opcije.

Popravak starog automobila:

  • Brži je od kupovine novog vozila.
  • Nema promjene u troškovima osiguranja.
  • Historija automobila je poznata.
  • Ne gubite vrijeme i novac na oglašavanje i prodaju.
  • No, tek popravljenom automobilu uskoro će možda zatrebati još popravaka.

Kupovina novijeg automobila:

  • Kupovina nove robe uključuje garanciju i besplatno servisno održavanje u određenom roku.
  • Noviji automobili imaju napredne sigurnosne funkcije.
  • Mlađi automobili su pouzdaniji.
  • Prestat ćete gubiti vrijeme na popravke.
  • S druge strane, novi kredit za automobil je dugoročna finansijska obaveza.

Zavirimo sada malo detaljnije u ovu problematiku.

Mjesečni izdaci

U pogledu troškova, automobili nam „izbijaju“ novac iz ruku na dva načina. Prvo, tu je avansna uplata koja dolazi iz ušteđevine. I drugo, tu su mjesečne otplate kredita, koje opterećuju budžet u pravilnim vremenskim intervalima. Ta dva troška su povezana. Što se da veći polog, to će mjesečne uplate biti niže. Kalkulatori automobilskih kredita mogu vam pomoći da se poigrate s brojevima i shvatite kako da postignete najbolji balans.

Plaćanja kod novih automobila. Bilo da kupujete ili iznajmljujete, mjesečna rata za nove automobile doseže i do nekoliko stotina eura. Ako kupujete automobil na kredit, ono što plaćate zavisi od faktora kao što su vrsta automobila, rok kredita i kamatna stopa. Kada se automobil iznajmljuje (lizing), mjesečna uplata ovisi o više faktora kao što su kategorija automobila, rok zakupa i broj pređenih kilometara na godišnjem nivou.

Plaćanja kod starijih automobila. Potpuno otplaćen stariji automobil ne odnosi novac sa računa na ime mjesečnih uplata (kredit, lizing), pa se taj trošak može preusmjeriti na štednju za kupovinu sljedećeg vozila. Već poslije nekoliko godina ušteđeni novac može omogućiti veće učešće i niži iznos pozajmice. Još bolje, ako sačuvate stari automobil dovoljno dugo, sljedeći možete kupiti za gotovinu i tako u potpunosti izbjeći zajam.

Troškovi održavanja

Svakom vozilu potrebno je redovno održavanje koje će mu produžiti vijek, kao što je promjena ulja i tekućina i rotiranje guma. Osim toga, automobilima je potreban popravak nakon nezgoda, kao i zamjena istrošenih dijelova. Prema mnogim analizama, održavanje i popravci mogu iznositi od 10% do 15% ukupnih troškova posjedovanja vozila. Održavanje automobila također nameće i trošenje vremena i živaca.

Troškovi održavanja novog automobila. Novim automobilima je potrebno samo minimalno redovno održavanje. U prvih nekoliko godina, oko automobila obično ima vrlo malo posla, osim planiranih promjena ulja i zamjene guma. Pored toga, za nove automobile važi garancija koja pokriva troškove neočekivanih kvarova, najčešće u prve tri godine eksploatacije. Kao rezultat toga, troškovi održavanja novog automobila su minimalni. Kada istekne garancija, troškovi počinju rasti, ali ne mnogo. Tek kada prođe pet godina od kupovine, troškovi popravaka postaju osjetnija stavka u budžetu.

Kada prođe pet godina od kupovine, troškovi popravaka postaju osjetnija stavka u budžetu

Troškovi održavanja starijih automobila. Uopćeno govoreći, starim vozilima je potrebno više održavanja. Održavanje automobila starog pet godina košta, u prosjeku, 200 eura godišnje, odnosno 450 eura godišnje za automobil star 10 godina. Pored toga, stariji automobili će vjerovatno provoditi više vremena u servisu i van puta. Određene marke i modeli automobila – posebno luksuzni brendovi poput BMW-a i Mercedesa – iziskuju više novca za održavanje od drugih.

Ako troškovi održavanja automobila djeluju nerazumno visoki, zamjena automobila nije jedini i posljednji način da ih smanjite. Ako imate znanja, možete uštedjeti novac tako što ćete sami nabavljati dijelove i popravljati automobil. Čak i bez posebnih vještina, skoro svako može savladati osnovne poslove oko održavanja automobila.

Osiguranje i naknade

Za svaki automobil koji posjedujete morate plaćati određene naknade. To obuhvata osiguranje, registraciju i periodične kontrole koje zahtijeva država. Naknade za tehničke preglede će uglavnom biti iste bez obzira koliko je automobil star. Međutim, starost automobila definitivno utiče na iznos koji treba izdvojiti za osiguranje, kao i na cijenu registracije u cjelini.

Osiguranje novih automobilaZa novi automobili obično je potrebno izdvojiti više novca za osiguranje nego za stariji. Pored toga, serviser u garantnom roku zahtijeva punu pokrivenost osiguranja. Novi automobili obično i vrijede više, pa će i njihova zamjena u slučaju nezgode koštati više. Zato osiguravajuće kuće naplaćuju veće stope. No, postoji i izuzetak: ako je, na primjer, vaš trenutni automobil luksuzni automobil, a onaj koji kupujete pripada ekonomičnoj klasi, novo vozilo bi moglo imati nižu knjigovodstvenu vrijednost od starog. To bi osiguranje učinilo jeftinijim.

Ne treba zaboraviti ni činjenicu da novi automobili imaju sigurnosne funkcije koje saobraćajne nezgode čine manje vjerovatnim i jeftinijim. Ako je vaš automobil toliko star da mu nedostaju ključne sigurnosne funkcije kao što su zračni jastuci i elektronička kontrola stabilnosti kočnicanoviji automobil koji ima te funkcije mogao bi biti jeftiniji za osiguranje.

Osiguranje starijih automobilaŠto je automobil stariji, osiguranje će manje koštati. U nekom trenutku, cijena vozila pada toliko nisko da su troškovi popravaka veći od njegove vrijednosti. U tom trenutku možete odustati od osiguranja i uštedjeti. Osnovni izračuni pokazuju da troškovi osiguranja opadaju u prosjeku za 3,4% za svaku godinu starosti automobila. U skladu s tim, troškovi osiguranja za vozilo staro 8 godina su 25% manji nego za nov automobil. Niže premije osiguranja i naknade za registraciju koje prate starije automobile nekad su više nego dovoljne da nadoknade veće troškove održavanja.

Troškovi goriva

Još jedan značajan trošak posjedovanja automobila je gorivo, a njegova potrošnja ovisi o efikasnosti motora i stilu vožnje. Prema kalkulacijama, na gorivo može otpadati od 10% do 25% ukupnih troškova.

Troškovi goriva za novi automobil. U prosjeku, novi automobili su štedljiviji od starih, ali nisu uvijek i efikasniji, što zavisi od tipa vozila (npr. čak i potpuno novi kamionet će vjerovatno biti manje efikasan od bilo koje limuzine napravljene poslije 1980. godine). Prelazak na manje vozilo ili na vozilo s električnim ili hibridnim pogonom može uštedjeti dosta novca.

Troškovi goriva za starije automobile. Najbolji način za provjeru troškova goriva podrazumijeva analizu stvarnog iznosa koji se potroši na gorivo tokom godinu dana. Uporednu analizu potrošnje starog i novog vozila najbolje je mjeriti za petogodišnji interval (iznos potrošen tokom posljednjih pet godina uporedite s procijenjenim troškovima petogodišnje eksploatacije novog vozila).

Pitanje životne sredine

Automobili koji koriste više goriva također imaju veći karbonski otisak. Međutim, za ljude koji brinu o čuvanju životne sredine to nije jedini faktor koji treba uzeti u obzir. Treba uračunati i resurse i energiju koja se troši na proizvodnju novog automobila, kao i otpad koji nastaje odlaganjem starog.

Ekološki aspekti novog automobila. Postoji kompromis između veće emisije ispušnih plinova starog automobila i ekoloških troškova proizvodnje novog automobila. Tačka rentabilnosti ovisi o tome koliko dugo novo vozilo ostaje na putu. Na primjer, ako novi automobil koristimo samo pet godina, on mora biti najmanje 20% ekonomičniji da bi se nadoknadio ekološki trošak njegove proizvodnje. Ako ga koristimo 10 godina, potrebno je da bude samo 10% efikasniji.

Ekološki aspekti pri održavanju starijeg automobila. Primarni ekološki trošak zadržavanja starijeg automobila na putu je veća emisija stakleničkih plinova. Generalno, što je efikasnost goriva niža, to su stope emisije veće.

Sigurnost

Još jedna potencijalna prednost prelaska na novi automobil su poboljšane sigurnosne karakteristike. To je posebno važno ako vozite u opasnim uslovima, gdje sigurnosne funkcije mogu donijeti velike prednosti (snježni, zaleđeni, strmi, krivudavi i loše asfaltirani putevi povećavaju šanse za nezgodu). U nekim slučajevima, bolje sigurnosne funkcije mogu direktno uštedjeti novac tako što će spriječiti nesreću koja bi mogla dovesti do skupih popravki, visokih medicinskih računa ili pravnih troškova. Opravdanost troškova u smislu sigurnosnih prednosti ovisi o bezbjednosnim karakteristikama starog automobila i uslova u kojim se vozi.

Novi automobili mogu imati brojne korisne sisteme pomoći

Sigurnost novog automobila. Čak i kada stari automobil ima osnovne sigurnosne funkcije kao što su bočni zračni jastuci, novi automobil bi vjerovatno nudio još naprednije rješenje. Na primjer, sva vozila proizvedena od 2012. godine moraju imati elektroničku kontrolu stabilnosti, koja pomaže u sprečavanju proklizavanja. ISOFIX sistem za pričvršćivanje dječjih sjedišta je standardan od 2002. godine.

Pored toga, novi automobili mogu imati brojne korisne sisteme pomoći:

  • Upozorenje na mogući sudar, koje upozorava vozača na predstojeći sudar;
  • Automatsko kočenje u slučaju nužde, koje aktivira kočnice radi izbjegavanja ili umanjivanja oštećenja;
  • Prilagodljivi farovi, koji se okreću u pravcu skretanja kako bi poboljšali vidljivost u krivinama;
  • Detekcija mrtvog ugla, koja vozača upozorava kada se u mrtvom uglu nalazi vozilo;
  • Detekcija napuštanja trake, koja vozača upozorava kada vozilo počne izlaziti iz trake u vožnji;
  • Prilagodljivi tempomat, koji održava stalnu udaljenost od vozila ispred vas;
  • Kamere koje vozaču pomažu da vidi šta je iza njega kada vozi unazad;
  • Head-up prikazi, koji projiciraju informacije na vjetrobransko staklo, tako da ne morate skidati pogled s puta da biste vidjeli instrument tablu;
  • Sistemi podsjetnika na stražnjim sjedištima, koji vozača podsjećaju da ne zaboravi djecu ili kućne ljubimce na stražnjem sjedištu prilikom izlaska iz automobila.

Sigurnost starijih automobilaŠto je automobil stariji, imat će manje sigurnosnih funkcija. Tako zračni jastuci nisu postojali prije 1980-ih (bočni tek od 1998. godine), kamere za vožnju unatrag se koriste od 2001. godine, upozorenja za mrtve uglove od 2007. godine, praćenje pritiska u gumama od 2008. godine i automatsko kočenje u nuždi tek od 2013. godine Vožnja starijeg automobila koji nema moderne sigurnosne funkcije može povećati rizik od povrede ili gubitka života prilikom udesa.

Poboljšano iskustvo u vožnji

Sigurnosne karakteristike nisu jedini napredak koji se dogodio u automobilima tokom posljednjih nekoliko godina. Druge nove funkcije mogu poboljšati prijatno iskustvo vozača i putnika i boravak u automobilu učiniti zabavnijim i udobnijim. Mnogi novi automobili mogu komunicirati s pametnim telefonom, pružajući pristup muzici ili aplikacijama bez manuelnih radnji, a neki mogu koristiti telefon za daljinsko otključavanje ili pokretanje automobila. Pored toga, možete dobiti i sisteme za bežično punjenje elektronskih uređaja. Na planu udobnosti najveći napredak donijela su ergonomska i grijana sjedišta, opcije za fino podešavanje položaja sjedišta i volana i drugo. Međutim, nisu baš sve karakteristike novih automobila donijele poboljšanja. Na primjer, u mnogim novim vozilima umjesto fizičkih kontrola koriste se ekrani osjetljivi na dodir, koji su teži za korištenje bez skretanja pogleda s puta.

Što se starijih automobila tiče, njima često nedostaju takve pogodnosti. Vozilo napravljeno prije kasnih 1990-ih možda nema čak ni CD plejer, da ne govorimo o funkcijama poput strimovanja muzike, kamera za vožnju, senzora za pomoć pri parkiranju i GPS sistema. Međutim, često je moguće instalirati takvu dodatnu opremu bez velikih troškova (alarmni sistemi, potporni ili ergonomski jastuci za sjedišta, bežični punjači, grijane presvlake i jastuci, stereo muzički sistem s interfejsom za pametni telefon, GPS navigacijski sistem, sistem za daljinsko pokretanje…). Sve te nadogradnje su znatno jeftinije od zamjene cijelog automobila ako je to razlog zbog kojeg razmišljate o nadogradnji.

Izgled i specifikacije vozila

Novi automobil jednostavno izgleda bolje od stare „kante“. Nekim ljudima to ne predstavlja veliku brigu, dok drugima izgled automobila predstavlja dio imidža, ličnog ili poslovnog. Tako taj estetski problem može postati i finansijski. Pored toga, nov automobil može donijeti i neke praktične prednosti, kao što je više putničkog ili tovarnog prostora.

U nekim poslovima, kao što su pravo i prodaja, od suštinskog je značaja da se projicira imidž uspjeha. Ako takav stručnjak vozi stari automobil, potencijalne klijente to može navesti na pretpostavku da on nije toliko dobar u svom poslu. Dakle, to je pitanje kredibiliteta. U toj situaciji, novi automobil može pomoći da zaradite više novca, možda dovoljno da nadoknadite njegovu višu cijenu. No to je važno samo ako je vaš stari automobil zaista „grdan“.

Stariji automobil koji je pažljivo održavan može izgledati jednako lijepo kao i nov. A dobro održavan automobil starijeg datuma koji vrijedi mnogo novca bi zapravo mogao biti plus za imidž. S druge strane, postoji izvjesna korist od posjedovanja starijeg automobila s pomalo rustičnim izgledom – svakako je manje stresno kada ne brinemo o svakoj maloj ogrebotini.

Stariji automobil koji je pažljivo održavan može izgledati jednako lijepo kao i nov

I šta sada?

Kratko rečeno, prelazak sa starog na novi automobil ima smisla ako vam to poboljšava život dovoljno da opravda troškove. To zavisi od širokog spektra faktora, uključujući troškove popravaka, ekonomičnu potrošnju goriva, sigurnost i ostale karakteristike. Naravno, težina svakog od tih faktora varira od osobe do osobe.

Novi automobil ima smisla kupiti ako:

  • vaši mjesečni troškovi – uključujući dažbine, osiguranje i gorivo – neće premašiti 15% mjesečnog budžeta;
  • vas stari automobil čini nezadovoljnim jer je tako nepouzdan, ružan ili zastario;
  • vam je dozlogrdilo stalno popravljanje;
  • vodite računa o potrošnji goriva i životnoj sredini;
  • vam treba sigurnije vozilo;
  • želite udobniji automobil;
  • vaš posao zahtijeva veći ili ljepši automobil;
  • znate kako postići dobru ponudu.

Stari automobil biste trebali zadržati ako:

  • imate ograničen budžet (skoro uvijek ćete uštedjeti novac ako duže zadržite stari automobil);
  • je stari automobil u dobroj formi (pažljivo održavan automobil može dobro služiti decenijama, samo se treba pridržavati tačnog rasporeda održavanja i zamjene dotrajalih dijelova);
  • znate sami obavljati popravke (npr. zamjena sve četiri kočione pločice može koštati od do 200 do 500 eura, ali to možete uraditi sami za samo 40 do 150 eura troškova za dijelove, alate i opremu).
  • vaše vozilo ima važne sigurnosne karakteristike (zračne jastuke, sistem protiv blokiranja kočnica, elektroničku kontrolu stabilnosti i nadzor pritiska u gumama);
  • vaš automobil „obavlja posao“ kako treba;
  • možete dodati funkcije koje želite (ako žudite za dodacima kao što su grijana sjedišta ili interfejs za pametni telefon, ne morate kupiti novi automobil da biste ih dobili);
  • ste sentimentalno vezani za njega.
Ostavite komentar

Trebate pomoć, preporuku ili savjet?

https://www.autohub.ba/images/uploaded/treba-vam-pomoc_1000.jpeg

Konsultirajte se i naručite telefonom

Zatražite personaliziranu ponudu
Tim stručnih konsultanata će vam veoma rado pomoći da napravite pravi izbor za svoje vozilo. Naše dugogodišnje iskustvo u prodaji auto dijelova pomoći će vam da riješite sve dileme.
Nazovite nas svakog radnog dana
od 8:00 do 18:00 i subotom od 8:00 do 16:00.
Svi automobilski dijelovi na jednom mjestu: amortizeri, filteri, plivajući zamajac, motorna ulja, set kvačila, letva volana, alternator i drugi rezervni dijelovi za vaš automobil. Savremena internetska prodavnica automobilskih dijelova, alata i opreme nudi najširi dijapazon dijelova i cijena kroz efikasno pretraživanje najboljih rezervnih dijelova za vašeg četvorotočkaša, po pristupačnim cijenama, uz besplatnu isporuku. Na pravom ste mjestu!