Kada kažu da je automobil kao član porodice, vozači ne misle samo na posebno mjesto koje su u svom srcu odvojili za omiljenog četverotočkaša, već i na još jedna „gladna usta“ koja treba hraniti. Srećom, ako vozilo koristimo promišljeno, možemo uštedjeti značajne svote novca, bez mnogo truda i odricanja.
Koliko nas posjedovanje automobila zapravo košta? To pitanje se postavlja otkako je svijeta i vijeka, a vrijedni statističari izračunali su da je za vozilo koje godišnje pređe 20.000 kilometara potrebno izdvojiti i do nekoliko hiljada eura (konkretno, vozači u SAD-u izdvajaju u prosjeku 700 dolara mjesečno)! Ti troškovi se provlače neprimjetno, kroz izdatke za gorivo i redovne troškove registracije (poreza) i osiguranja, kao i kroz održavanje i popravke, plaćanje parking mjesta, mjesečnih rata kredita ili lizinga, održavanje higijene i ostale troškove koji se (ne) mogu izbjeći. Kada sve to posložite, vjerovatno ćete se zapitati kako već niste bankrotirali.
Uprkos visokoj cijeni korištenja, automobili su postali najčešće sredstvo prijevoza zbog mnogih pogodnosti i udobnosti koju pružaju. Zato nije zgoreg osvrnuti se još jednom na neke od taktika za uštedu za volanom. Za početak, ako već niste, pogledajte tekst o uštedi goriva, a potom se vratite na redove koji slijede.
Prije svega...
Koji auto da kupim? Odaberite ekonomično vozilo i tretirajte ga kako dolikuje – to je alfa i omega svih savjeta koji se tiču ekonomične vožnje. Šta se podrazumijeva pod pojmom ekonomičnog vozila? Tu se analiziraju početni troškovi kupovine (gotovina, kredit, lizing), skupa s troškovima vezanim za potrošnju goriva. Potom se dodaju i davanja u vezi s porezom, osiguranjem i troškovi rezervnih dijelova kada stvari krenu nizbrdo.
Na primjer, sasvim je u redu voziti oldtajmera ili porodičnu „kantu“ koja opslužuje dvije generacije, ali u tom slučaju će troškovi za održavanje i gorivo vjerovatno biti veći; još ako se nastavi kvariti, dugoročni troškovi brzo će premašiti vrijednost vozila. Slično tome, možete kupiti neki od Teslinih modela i ostvariti najefikasnije troškove eksploatacije, ali početni trošak kupovine vozila i osiguranje koje biste morali platiti zapravo ga čine skupom opcijom. Zato je automobil između ta dva ekstrema vjerovatno najbolji izbor, da ne licitiramo ovdje s konkretnim modelima čija popularnost varira u ovisno o tržištu.
Popravci i održavanje
Kada kupujemo vozilo, novo ili polovno, obično ne razmišljamo previše o troškovima održavanja i popravcima koje svaki automobil prije ili kasnije iziskuje. No, kada nas prvi veći kvar vrati u stvarnost, počet ćemo razmišljati o postupcima koji nam mogu uštedjeti novac na održavanju i popravcima. Koje su to preventivne radnje koje možemo obaviti u vlastitoj režiji?
- Provjerite nivo ulja u mjenjaču i motoru. Motorno ulje je svakako najvažnija tekućina u automobilu, jer bez odgovarajućeg podmazivanja, svi pokretni dijelovi motora poput klipova, ventila i drugih dijelova motora će se brzo istrošiti i dovesti do kvara. Pored toga, u starom ulju uvijek ima određena količina čestica prljavštine koje oštećuju unutrašnjost motora. Zato sami redovno provjeravajte nivo ulja u motoru, tekućine u hladnjaku, mjenjaču, servo upravljaču i rezervoaru kočionu tekućinu, kao i rashladnu tekućinu klima uređaja.
- Ne odlažite neophodne popravke. Jedna od najskupljih grešaka je zanemarivanje manjih kvarova i stalno odlaganje popravaka. Mala buka u ležaju točka brzo može od problema teškog dvadesetak eura prerasti u popravak koja će vas „olakšati” za 300 eura. Pored toga, loše poravnanje točkova neće samo brže pohabati gume, već će primorati i motor da radi pod većim opterećenjem. Poravnajte gume i uštedite do 10 % goriva.
- Pažljivo razmislite kada kupujete polovni automobil. Polovan auto obično je jeftiniji od novog, ali treba računati s troškovima održavanja vremešnog vozila, koji često premašuju održavanje modernih automobila. Pored toga, kupovina novog automobila može vam donijeti razne privilegije, kao što su duga garancija i pouzdano servisiranje. Konačno, redovno održavanje polovnog automobila predstavlja neizostavnu investiciju u sigurnost, makar ona značila da se svakog mjeseca družite s mehaničarem.
Kvalitetne gume štede novac
Gume su obično dijelovi na kojima se trudimo uštedjeti što više novca. To u osnovi nije dobra ideja, jer koliko god uštedili na mostu (pri kupovini), platit ćemo na ćupriji (gorivo, održavanje, sigurnost). Naime, nekvalitetne gume u pravilu imaju lošije performanse (testovi pokazuju da često produžavaju zaustavni put i negativno utiču na upravljivost), a itekako mogu uticati na potrošnju goriva. Gledajući EU oznake, gume mogu imati različite ocjene: kategorija „A“ znači da guma štedi energiju (obično zbog nižeg otpora kotrljanja), dok je najlošija ocjena „G“ povezana s povećanom emisijom ugljen-dioksida i većom potrošnjom goriva.
Neovisna istraživanja su pokazala da kvalitetna „eko“ guma može uštedjeti gorivo tako što će dodati nešto više od jednog pređenog kilometra po svakom utrošenom litru, u poređenju s gumom lošijeg kvaliteta. Računajući na godišnjem nivou, to bi ostvarilo uštedu koja je veća od troška koji iziskuje kupovina kvalitetnih guma.
Ne zaboravite i provjeriti pritisak u gumama! Bilo na benzinskoj pumpi ili uz pomoć vlastite električne pumpe, tu jednostavnu provjeru obavite jednom sedmično ili dvaput mjesečno. Čak i guma koja naizgled nije ispuhana, a nedostaje joj oko jednog bara, može prouzrokovati potrošnju veću za 6 %.
Racionalna vožnja
Vozite polako i ujednačenim tempom. Možda mislite da je zabavnije voziti brzo, ali to će vas koštati mnogo više nego što mislite (ne računajući kazne koje ćete zasluženo „ubrati“ usput ili moguće izazivanje saobraćajne nezgode). Pri vožnji brzinom od 130 km/h umjesto 110 km/h može se potrošiti do 25 % više goriva, a dodatnih 9 % uštedjet ćete ako brzinu sa 110 km/h spustite na i dalje sasvim pristojnih 90 km/h. Pored toga, održavanjem konstantne brzine umjesto stalnog ubrzavanja i usporavanja također se štedi gorivo.
Dobro tempirajte mijenjanje stepena prijenosa. Ako nemate potrebu za gasom „do daske”, mijenjajte brzine nešto ranije i smanjit ćete potrošnju (okvirno, za benzinske motore, držite obrtomjer ispod 3000 obrtaja).
Nemojte pretjerano koristiti kočnice. Svakako ne savjetujemo da izbjegavate korištenje kočnica, ali treba imati na umu da njihova prekomjerna upotreba može povećati potrošnju goriva. Za držanje sigurne udaljenosti od vozača ispred i postepeno zaustavljanje prije raskrsnice ili semafora često je dovoljno oduzeti gas bez pritiskanja kočnice. Valja izbjegavati i naglo kočenje i ubrzavanje, naročito preko neravnina, jer takvi manevri „piju“ gorivo kao da je šampanjac.
Vozite nježnije kada je automobil hladan. Automobili su najmanje efikasni kada su hladni. Ako vozite „udarnički” kratko vrijeme nakon pokretanja hladnog motora, praktično udvostručujete potrošnju goriva i brže habate komponente motora. Pored toga, ne biste trebali dopuštati da motor predugo radi u praznom hodu. Savremeni agregati su dizajnirani tako da rade od trenutka kada okrenete ključ – zagrijavanje motora više nije potrebno.
Izbjegavajte vožnju sa skoro praznim ili potpuno punim rezervoarom. Vožnja s malom količinom goriva u rezervoaru uzrokuje da se gorivo još brže potroši, a može doći i do oštećenja pumpe goriva: kada je gorivo na rezervi, pumpa će morati raditi mnogo više da bi pokupila ono što je ostalo u rezervoaru, usisavajući pritom prljavštinu nataloženu na dnu. Slično tome, kada je rezervoar pun do vrha, sagorijevat će više goriva. Držite se negdje između polovine i tri četvrtine punog rezervoara i automobil će raditi efikasnije.
Sitnice koje štede novac
Podijelit ćemo s vama još nekoliko brzih savjeta za ekonomičnu vožnju:
- Ne plaćajte dodatno za premium gorivo. Prodavači tvrde da ta goriva nude prednosti u pogledu performansi i ekonomičnosti, dok istovremeno čiste i štite motor. U stvarnosti, osim ako ne vozite vozilo visokih performansi, malo je vjerovatno da ćete primijetiti bilo kakva poboljšanja korištenjem goriva s većim oktanskim brojem. Međutim, platit ćete više za tu privilegiju. (Ako ste baš znatiželjni, možete eksperimentirati s dva ili tri rezervoara premium goriva. Ako vidite da se značajno povećao broj kilometara koje možete preći uz jedan rezervoar, onda bi to moglo biti vrijedno ulaganja na duge staze).
- Ponesite svoju hranu kada krećete na put. Benzinske pumpe masno naplaćuju hranu i piće. Zato napravite sendviče kod kuće svaki put kad planirate putovanje.
- Razmislite o lizingu. Gotovo 90 % novih automobila kupuje se putem nekog finansijskog aranžmana s bankama ili lizing kućama. Prednosti lizinga obuhvataju fiksne mjesečne otplate, bez brige o amortizaciji i fleksibilnost prelaska na novi automobil na kraju ugovora. To je posebno zgodna opcija ako planirate kupovinu skupljih hibridnih automobila.
- Koristite klima-uređaj. To ne zvuči kao razuman savjet, budući da korištenje klima uređaja povećava potrošnju goriva do 10 %. Međutim, otvaranje prozora povećava otpor kretanju, što također povećava potrošnju. Ukratko, otvoreni prozori su bolji izbor pri kretanju kroz grad, dok na auto-putu treba preći na klima-uređaj kao efikasniju opciju.
- Podnesite zahtjev za nadoknadu štete izazvane udarnim rupama. Udarne rupe su veoma čest uzrok kvarova (otprilike jedan od 10 mehaničkih kvarova). Ako rupa na kolovozu prouzrokuje štetu na vašem automobilu, možda ćete moći tražiti naknadu štete.
- Kupite držač za pametni telefon. Kazna za korištenje mobilnog telefona u vožnji je visoka – a kažnjivo je čak i ako na semaforu držite telefon u ruci! Ako pametni telefon koristite za navigaciju, kao audio plejer ili za druge mobilne aplikacije, a on nije u fiksnom položaju, također vam ne gine kazna. Kvalitetan držač za mobilni telefon rješava taj problem.
- Ispraznite prtljažnik i odbacite krovni nosač. Riješite se viška tereta, jer ćete za svakih 50 kg u prosjeku povećati potrošnju goriva za 2 %. Uklonite krovne kofere kada se ne koriste. Ne samo da su teški, oni ujedno povećavaju otpor zraka, a time i potrošnju za otprilike 10 %.
- Sami operite automobil. Za održavanje osnovne higijene vozila nije vam potrebna diploma univerziteta niti stručna osoba. Za uloženi trud uštedjet ćete novac za kafu s rahat-lokumom u kafiću, dok će automobil bolje „disati i mirisati“ i čak vas nagraditi uštedom goriva.
A šta je s internetom?
Dobro pitanje, a odgovor ima dva dijela:
- Koristite YouTube prije nego što potražite stručnjaka. Ako imate mali problem s održavanjem ili čišćenjem vozila, nemojte se odmah oslanjati na servis – ponekad je odgovor lako dostupan na mreži. Dostupno je mnoštvo kvalitetnih kanala koji pružaju laka i jednostavna rješenja po receptu „uradi sam“ za skoro svaki problem s kojim se možete suočiti. Nekad će možda biti potrebno stručno razumijevanje ili određeni alati i zato ne pokušavajte raditi nešto u šta niste sigurni kako na kraju ne bi pita ispala skuplja od tepsije.
- Sami nabavite auto-dijelove. Diler se naoštrio da vas „odere“ za nabavku zamjenskih delova? Razmislite o tome da ih sami kupite na internetu i koristite lokalnog pouzdanog mehaničara kako biste ih ugradili. Isplati se.
* * *
Sve u svemu, jasno je da brigom o svom vozilu možete uštedjeti novac i zadržati mu vrijednost tokom dužeg niza godina. Pored toga, samostalnim rješavanjem manjih problema steći ćete naviku da redovno provjeravate vozilo i pravovremeno sprječavate veće komplikacije. To je scenario u kojem su svi na dobitku.