Dobra svjetla, sigurna vožnja
Pravilno korištenje i redovno održavanje svjetala na automobilu sastavni je dio brige o sigurnosti u vožnji, jer osigurava uslove da vrijeme provedeno u vozilu bude lakše i sigurnije za vas i za druge učesnike u saobraćaju.
Praktično svi automobili, bez obzira na marku ili model, imaju isti asortiman svjetala. Iako se kontrole sistema za osvjetljenje mogu razlikovati od automobila do automobila, njihov raspored ostaje približno isti. Vanjska svjetla za automobile obavljaju razne funkcije. Ona nisu tu samo da vam pomognu da jasnije vidite put, već i da drugim učesnicima u saobraćaju skrenu pažnju na vaš položaj i kretanje.
Svjetlosna signalizacija je ključni dio očuvanja sigurnosti na putevima i svaki set automobilskih svjetala ima različitu upotrebu i prati ga niz pravila koja trebate razumjeti i poštovati. Njihovo nepravilno korištenje može biti i nezakonito, o čemu treba posebno voditi računa. Prije svega, važno je da svjetla održavate čistim radi dobre vidljivosti, kao i da pri ruci imate garnituru rezervnih sijalica, tako da se mogu brzo i lako zamijeniti u slučaju kvara.
Kočiona svjetla
Možda se čini očiglednim, ali ta svjetla su veoma važna jer obavještavaju vozača iza vas da smanjujete brzinu kretanja. Kočiona svjetla se nalaze na stražnjem dijelu automobila. Žarko su crvene boje i uključuje se automatski čim pritisnete papučicu kočnice. Po zakonu, u svakom trenutku tokom boravka na putu morate imati dva ispravna kočiona svjetla. Međutim, budući da su postavljena na stražnjem dijelu automobila, nije neobično da tek poslije nekoliko dana primijetite da vam je jedna sijalica pregorjela. Čim saznate da je jedno od vaših kočionih svjetala neispravno, odmah postavite novu sijalicu za stop svjetlo ili se obratite servisu ako je njihova zamjena otežana, jer u suprotnom rizikujete prekršaj i novčanu kaznu zbog tehnički neispravnog vozila, a i predstavljate veliki rizik za sigurnost ostalih učesnika u saobraćaju.
Korisno je da jednom sedmično provjerite ispravnost kočionih svjetala. Dobra ideja je i dodatno stop-svjetlo, koje se u mnogim modelima ugrađuje već u serijskoj proizvodnji, a može se i relativno jednostavno ugraditi u situacijama kada nije postavljena fabrička instalacija.
Svjetla za opasnost
„Hazard Lights“ na engleskom ili „Warnlicht“ na njemačkom jeziku označavaju tzv. svjetla za opasnost, odnosno „sva četiri žmigavca“ u našem vozačkom žargonu. Prekidač kojim se aktiviraju sva četiri pokazivača pravca u automobilima postoji još od 1951. godine, a osnovna namjena tih svjetala je da ostale učesnike u saobraćaju upozore na neku opasnost – saobraćajnu nezgodu, oštećenje ili prepreku na putu, odron, požar, poplavu i drugo. Označavanjem opasnosti na ovaj način drugi vozači mogu blagovremeno usporiti vozilo, obići prepreku ili poduzeti neku drugu radnju u cilju izbjegavanja opasnosti.
Svjetla za opasnost treba aktivirati i kada ste posljednji u koloni vozila na otvorenom putu, odnosno kada ste zbog kvara prinuđeni zaustaviti vozilo na putu. Vozači ta svjetla često koriste i kada su prinuđeni na jače kočenje pri većim brzinama, kao i tokom sporog kretanja u magli, mada u tim situacijama zakon ne propisuje njihovo korištenje. Ponekad ćete uočiti vozače koji svjetla upozorenja koriste da se zahvale drugom vozaču zato što im je ustupio mjesto – nešto poput brzog „blicanja“ kada vam idu u susret. Međutim, preporučljivo je izbjegavati čestu upotrebu te signalizacije kako se drugi učesnici u saobraćaju ne bi nepotrebno zbunjivali.
Svjetla s punim snopom
Takozvana „duga svjetla“ predstavljaju najjače osvjetljenje na automobilu i njihova jedina uloga je da osiguraju što bolju vidljivost u mraku. Koriste se noću, na neosvijetljenom putu i to samo kada nema vozila koja dolaze u susret ili ispred nas, na kratkom rastojanju. Nikako ih ne treba koristiti po danu, niti kao „zamjenu“ za neispravno oboreno svjetlo. Na kraju, u Zakonu o bezbjednosti u saobraćaju sasvim jasno se definiraju uslovu u kojim se koriste duga svjetla. Po noći, za vrijeme vožnje u saobraćaju na putu moraju biti uključena duga svjetla osim:
- pri mimoilaženju s drugim vozilom, ako zasljepljuje vozača koji dolazi u susret, a uvijek na odstojanju manjem od 200 metara
- ako ometaju vozača ispred
- na putu osvijetljenom uličnom rasvjetom
- u tunelu
- po magli
- kada je vozilo zaustavljeno
Po danu, na vozilu za vrijeme vožnje u saobraćaju na putu moraju biti uključena kratka, odnosno dnevna svjetla.
Kratka svjetla
Ta svjetla su usmjerena nadolje – otuda i naziv „oborena“ – i ona osiguravaju bolju vidljivost bez zasljepljivanja vozila koja dolaze u susret. To su farovi koje ćete vjerovatno najviše koristiti – i najčešće im mijenjati dotrajale sijalice za farove. Sigurni su za upotrebu po noći – tokom perioda između pola sata nakon zalaska sunca i pola sata prije izlaska sunca, tokom dana kada je vidljivost smanjena – kada ne možete vidjeti dalje od 100 metara ispred sebe (ili tokom cijelog dana, kada je tako propisano).
Treba voditi računa da tokom vožnje rade oba kratka svjetla i tu provjeru bi trebalo obaviti prije svake vožnje. Ako na instrument tabli nema obavještenja da je pregorjela sijalica, vozilo je u neispravnom stanju, jer u faru gdje je srednje svjetlo pokvareno gori samo pozicijsko svjetlo. To je ujedno i osnov za prekršajnu prijavu koja paradoksalno povlači veći iznos novčane kazne od vožnje bez uključenih kratkih svjetala.
Pozicijska svjetla
Možda će vam zvučati pomalo iznenađujuće, ali pozicijska svjetla su dizajnirana za korištenje prilikom parkiranja. Tačnije, vozači su ih ranije ostavljali uključenim kada parkiraju automobil. Treba napomenuti da su ta svjetla dizajnirana u vrijeme kada su osvijetljene ulice bile rijetkost, tako da su ljudi često morali parkirati u mračnim i uskim ulicama. Kako bi bili sigurni da je njihov parkirani automobil vidljiv, vozači bi ostavljali uključena pozicijska svjetla da bi njihovo vozilo bilo vidljivo s obje strane. To je i razlog zašto su ta svjetla na velikom broju automobila, pogotovo onim starijim, malo prigušena – da ne bi trošila previše struje dok je automobil parkiran.
Naravno, pozicijska svjetla ipak troše određenu količinu struje i ako ostavite automobil nekoliko dana parkiranim, vrlo je vjerovatno da će se isprazniti akumulator (neki proračuni kažu da pozicijska svjetla mogu ostati uključena tridesetak sati prije nego što se akumulator potpuno isprazni).
To su mala bijela svjetla smještena u uglovima prednjeg dijela automobila. Kada ih uključite, aktiviraju se i svjetlo za registarsku tablicu i stražnja svjetla. Nisu ni blizu toliko jaka kao farovi, ali i dalje imaju važne funkcije, kako tokom parkiranja tako i kao rezervne sijalice koje „drže vodu“ dok se ne uputite na sigurno mjesto gdje ćete zamijeniti dotrajale sijalice u faru. Pozicijska svjetla moraju biti uključena uvijek kada je uključeno dugo, odnosno kratko svjetlo ili svjetlo za maglu.
Svjetla za maglu
Više o svjetlima za maglu možete pročitati u našem članku o maglenkama. Ovdje ćemo samo podsjetiti da po magli na motornom vozilu moraju biti uključena kratka svjetla, odnosno svjetla za maglu ili obje te vrste svjetala. Stražnje svjetlo za maglu se koristi samo po magli ili u slučaju smanjene vidljivosti.
Stražnja svjetla
Kao što im ime govori, stražnja svjetla se nalaze na stražnjem dijelu automobila i uključuju se istovremeno s prednjim farovima. Svrha stražnje svjetlosne grupe je da osigura bolju vidljivost automobila za učesnike u saobraćaju koji se nalaze iza vas. Zbog intenzivnog korištenja i ova svjetla su podložna čestim kvarovima, pa ih treba redovno kontrolirati.
***
Za kraj, preporučujemo vam da obnovite znanje i još jednom prelistate pravila o korištenju svjetala u saobraćaju, koja su sažeta u članovima 90 do 95 Zakona o osnovama bezbjednosti saobraćaja na putevima u Bosni i Hercegovini.