Sistem ovjesa i gume: garancija sigurne vožnje

Problemi sa sistemom ovjesa mogu dovesti vozača i putnike u veliku opasnost

Sistem ovjesa motornog vozila (vješanje) igra ključnu ulogu u kontroli vozila na putu i to ne samo na planu udobnosti, već i kad je u pitanju stabilnost u svim uslovima kretanja. Problemi sa sistemom ovjesa mogu dovesti vozača i putnike u veliku opasnost, jer značajno utiču na sigurnost, odnosno stabilnost i upravljivost bez kojih nije moguće zamisliti bezbjednu vožnju.

Sistem ovjesa dizajniran je tako da maksimalno pojača trenje između površine puta i guma, poboljša udobnost putnika i osigura stabilnost upravljanja. Ovjes automobila je znatno evoluirao tokom godina i savremena vozila imaju napredne sisteme koji osiguravaju dugotrajnu i bezbjednu eksploataciju. Međutim, s vremena na vrijeme mogu se pojaviti problemi s različitim komponentama sistema ovjesa, kao što su opruge i gibnjevi, amortizeri, stabilizatori i drugi dijelovi sistema vješanja koji se nalaze na prvoj liniji fronta i svakodnevno trpe djelovanje jakih dinamičkih sila (uvijanje, rastezanje, udarci, sabijanje).

Ako vozilo nije u stanju apsorbirati udarce, to može dovesti do toga da točak izgubi trakciju, odnosno dodir s površinom puta i tako onemogući precizno upravljanje. Neravnine na putu također mogu izazvati oscilacije koje ugrožavaju kontrolu nad vozilom. Pored toga, funkcionalni sistem ovjesa će stabilizirati vozilo prilikom skretanja, neutralizirajući djelovanje centrifugalne sile koja nastoji pomjeriti težište vozila prema vani i prevrnuti ga. Sve u svemu, ovjes obavlja veliki posao, a da mi toga uglavnom nismo ni svjesni. Dok se nešto ne pokvari.

Uobičajeni problemi s ovjesom vozila

Problemi s ovjesom se mogu pojaviti i pogoršati tokom vremena ili se mogu pojaviti iznenada i bez upozorenja, stavljajući vozača u nezgodnu situaciju da neodložno uspori i zaustavi vozilo na sigurnom mjestu. U ekstremnim slučajevima može doći i do saobraćajnih nezgoda koje se teško mogu izbjeći.

Najčešći znaci da sa sistemom ovjesa nije sve kako treba su:

  • Zanošenje tokom vožnje
  • Skretanje vozila u stranu kada se pusti točak upravljača
  • Povlačenje volana na lijevu ili desnu stranu tokom vožnje
  • Otežano upravljanje (okretanje točka upravljača)
  • Pojačano osjećanje udara na volanu
  • Gubitak kontrole upravljanja prilikom ubrzavanja
  • Loša upravljivost prilikom skretanja
  • Otpor povratku vozila u pravolinijsko kretanje
  • Buka i pojava čudnih zvukova

Ako se pojavi bilo koji od navedenih simptoma, preporučljivo je detaljno pregledati sve elemente sistema ovjesa, jer se redovnom kontrolom može otkriti habanje komponenata i prije nego što se pojave veći problemi. Osim ispravnosti svakog dijela ispituje se i njihova međusobna usklađenost, koja predstavlja nužan uslov ispravnosti cjelokupnog sistema ovjesa. Činjenica da istrošeni sistem ovjesa može produžiti zaustavni put i do 20% pruža dovoljan razlog da se ti problemi što prije otklone.

Ne zanemarujte sljedećih 5 znakova problema s ovjesom

U nastavku govorimo više o najčešćim pojavama koje trebaju pobuditi sumnju u ispravnost sistema ovjesa.

  • Automobil „vuče“ na jednu stranu tokom vožnje. Ako primijetite da automobil vuče na jednu ili drugu stranu tokom vožnje, problem može biti u gumama, amortizerima ili kočnicamaGume moraju biti precizno poravnate da bi se osiguralo neometano upravljanje. Potrebno je provjeriti troše li se gazne površine guma ravnomjerno i jesu li gume pravilno napumpane (previše ili premalo napuhane gume mogu uticati na stabilnost tokom vožnje). Ako s gumama nema problema, treba uočiti znakove habanja ili oštećenja na amortizerima, kugličnim zglobovima ili drugim komponentama sistema ovjesa.
  • Osjeća se svaki udarac. Kada vozač počne osjećati svaku neravninu na putu, to je jasan znak da postoji problem s amortizerima ili podupiračima, što treba provjeriti. Provjera je jednostavna: oslonite se svom težinom na haubu automobila, sklonite se brzo i pratite hoće li i koliko puta automobil odskočiti. Ako odskoči više od tri puta, postoji problem s amortizerima.
  • Jedan kraj automobila leži nisko.Ako primijetite da je jedan ugao automobila osjetno niži od ostalih, veoma je vjerovatno da je opruga istrošena ili oštećena. Također se može uočiti zveckanje tokom vožnje preko neravnina ili dubokih rupa. Oslonite se na prtljažnik automobila i slušajte kako ovjes reagira. Zvuk škripe će potvrditi da je posjeta mehaničaru neizbježna.
  • Poniranje, naginjanje, propinjanje. Ako se automobil zanosi „nosom“ unaprijed pri kočenju, naginje u stranu tokom skretanja ili naginje unazad pri ubrzavanju, vrlo vjerovatno postoji problem s amortizerima ili stabilizatorima. U tom slučaju je narušena stabilnost vozila u krivinama i povećava se vjerovatnoća prevrtanja.
  • Otežano upravljanjeAko je upravljanje postalo teško i neprecizno, posebno pri manjim brzinama, vjerovatno postoji problem s ovjesom ili sistemom upravljanja. To može biti nizak nivo ulja u servo upravljaču, neispravna pumpa servo upravljača, letva servo upravljača koja curi itd. Budući da neispravan sistem upravljanja predstavlja stvarnu opasnost, potrebno je posjetiti mehaničara bez odlaganja.

Dijelovi na koje treba obratiti pažnju

Osim na amortizere, čija je ispravnost jedan od najvažnijih preduslova sigurne vožnje, posebnu pažnju treba obratiti i na stabilizatore, čiji je glavni zadatak da se suprotstave neparalelnom kretanju između karoserije i ovjesa i da reguliraju pomjeranje jednog točka u odnosu na drugi i tako spriječe naginjanje vozila. Kod oštećenih stabilizatora uočava se lupanje pri naginjanju i zanošenju vozila u krivini (obično je problem u pojavi slobodnog hoda, istrošenim ili pocijepanim sponama ili oštećenoj poluzi između dvije spone).

Još jedan dio koji je izložen povećanom habanju je šolja amortizera, čija je uloga da spriječi prenošenje sile uvijanja (pri okretanju točka) s amortizera na karoseriju. Zato pojava škripe ili lupanja pri okretanju volana ukazuje na moguću neispravnost te komponente.

Dio koji je izložen povećanom habanju je šolja amortizera

Neugodno lupkanje u vožnji ili neravnomjerno habanje gaznog sloja gume može biti i simptom dotrajalosti spona i kugli. U pitanju su važni dijelovi čija ispravnost osigurava odgovarajuću funkciju dugih dijelova. Na pravilno kretanje vozila i sigurnost utiču i ležajevi točka čija je prvenstvena uloga da smanje trenje pri kretanju vozila po podlozi.

Kada je vrijeme za nove gume?

O kontroli/zamjeni guma razmišljamo najčešće pred početak zime, kada nas zakonska obaveza primorava na stavljanje guma prilagođenih zimskim uslovima. Međutim, o stanju guma treba razmišljati češće, jer one u svakom trenutku moraju raditi dobro i obezbijediti sigurno prianjanje u svim vremenskim uslovima. Prema procjenama ispitivanja američke Nacionalne uprave za sigurnost saobraćaja, otprilike 9% svih saobraćajnih nezgoda je povezano s gumama i taj podatak dodatno naglašava potrebu za redovnom kontrolom i zamjenom dotrajalih guma (najmanje svakih 6 godina).

Kako procijeniti jesu li gume „zreli“ za zamjenu?

  • Dubina šare. Slovo zakona je jasno: ljetne gume moraju imati dubinu šare od najmanje 1,6 mm, a zimske 4 mm – ako je guma tanja od propisane vrijednosti, zamjena je obavezna. Radi lakše provjere svaka guma ima dva markera – prvi je visine 4 mm, a drugi 1,6 mm.
  • Pojačano habanje. Kada na šari gaznog sloja gume uočite neravnomjerne i asimetrične trake od habanja, vrijeme je za kontrolu trapa i zamjenu guma.
  • Pukotine u gumi. Teški uslovi, kao što su krupne čestice na putu i ​​ekstremne temperaturne oscilacije, doprinose eroziji gume i pojavi pukotina. Gume imaju hemikalije protiv starenja, ali ta zaštita ne traje vječno. Obično se prvo pojavljuju površinske pukotine koje su vidljive samo na bočnim zidovima i dnu žlijebova gaznog sloja. Te pukotine u početku nisu razlog za veliku brigu, ali mogu napraviti probleme kada se spuste dublje u gumu.
  • Izbočine na gumi. Svaka izbočina, neravnina ili „balon“ na gumi predstavlja direktan znak velikog problema koji nameće potrebu hitne zamjene gume. Radi se o oštećenjima unutrašnje obloge gume koja mogu nastati ako, na primjer, udarite u ivičnjak.
  • Vibracije tokom vožnjeNikada ne treba zanemariti bilo kakvu vrstu vibracije, bez obzira javlja li se ona samo pri sporoj ili brzoj vožnji. U tom slučaju potrebno je odmah kod vulkanizera provjeriti vijke (jesu li čvrsto pritegnuti), pritisak u gumama (provjerite je li svaka guma napuhana do preporučenog pritiska), položaj centrirajućeg prstena (možda nije pravilno instaliran), raspored tegova za balansiranje, balans guma i točkova i stanje svake pojedinačne gume (starost, stanje gaznog sloja).

Gume u svakom trenutku moraju raditi dobro i obezbijediti sigurno prianjanje u svim vremenskim uslovima

Na kraju ćemo s vama podijeliti i nekoliko savjeta za održavanje guma:

  • Vodite računa da gume uvijek budu pravilno napumpane.
  • Starost guma računa se od datuma proizvodnje – ne prodaje – budući da gume propadaju čak i kada su uskladištene.
  • Pregledajte sve svoje gume i, ako je moguće, zamijenite ih sve u isto vrijeme. Neusklađene gume neće pružiti istu sigurnost, performanse i efikasnost kao kada su uparene.
  • Ne zaboravite da gume brže stare u područjima s toplijom klimom.
  • Ako uočite žice na gaznom sloju ili habanje na bočnim stranama gume, odmah zamijenite gumu.
  • Gume se nikada ne bi trebale trljati o blatobrane ili bilo koji drugi dio automobila. Ako vam nove gume trljaju druge dijelove tokom skretanja ili kada prelazite preko neravnina, nisu odgovarajuće i treba ih zamijeniti.
  • Budite pažljivi kada rotirate gume, posebno kada premještate gume na različite felge. Mnoge moderne gume imaju specifičan pravac rotacije i odgovarajući način rotacije. Više detalja potražite od proizvođača guma ili prodavača automobila.
  • Uvijek kupujte gume odgovarajuće veličine i tipa za vaše vozilo. Promjena na gume niskog profila može zahtijevati nabavku većih felgi, tako da vanjski obim gume ostane nepromijenjen. Neodgovarajuća veličina guma ili neusklađen gazni sloj mogu izazvati aktiviranje upozorenja o niskom pritisku u gumama, ako je vozilo opremljeno senzorima za praćenje pritiska u gumama (TPMS).

Ne zanemarujte sljedećih 5 znakova problema s ovjesom

  • Vozilo vuče na stranu
  • Osjeća se svaka neravnina
  • Jedan ugao niži od drugih
  • Naginjanje pri skretanju
  • Otežano upravljanje
Ostavite komentar

Trebate pomoć, preporuku ili savjet?

https://www.autohub.ba/images/uploaded/treba-vam-pomoc_1000.jpeg

Konsultirajte se i naručite telefonom

Zatražite personaliziranu ponudu
Tim stručnih konsultanata će vam veoma rado pomoći da napravite pravi izbor za svoje vozilo. Naše dugogodišnje iskustvo u prodaji auto dijelova pomoći će vam da riješite sve dileme.
Nazovite nas svakog radnog dana
od 8:00 do 18:00 i subotom od 8:00 do 16:00.
Svi automobilski dijelovi na jednom mjestu: amortizeri, filteri, plivajući zamajac, motorna ulja, set kvačila, letva volana, alternator i drugi rezervni dijelovi za vaš automobil. Savremena internetska prodavnica automobilskih dijelova, alata i opreme nudi najširi dijapazon dijelova i cijena kroz efikasno pretraživanje najboljih rezervnih dijelova za vašeg četvorotočkaša, po pristupačnim cijenama, uz besplatnu isporuku. Na pravom ste mjestu!