Novo ljeto je na pragu, spremno da nam, pored sunca i toplog vremena, servira i povremene, a posljednjih godina i prilično česte olujne nepogode. Poznato je da jaka kiša, grad i vjetar predstavljaju rizik po sigurnost svih učesnika u saobraćaju. Imajući to na umu, pitanje koje se mora postaviti je: jesmo li zaista spremni za predstojeće izazove na mokroj ljetnoj cesti?
Ako pitamo meteorologe da objasne zašto se tokom ljetnih mjeseci sve češće suočavamo s obilnim padavinama, obrazloženje zvuči sasvim jednostavno. Naime, tokom ljeta, rastuće temperature uzrokuju isparavanje veće količine vode iz okeana, jezera i drugih vodenih akumulacija. To povećano isparavanje povećava nivo vlažnosti u višim slojevima atmosfere, dok istovremeno intenzivna vrućina dovodi do brzog podizanja toplog, vlažnog zraka u više slojeve atmosfere. Kako se taj zrak podiže, on se hladi i kondenzira stvarajući kumulonimbusne oblake koje vezujemo za pojavu jake kiše, vjetra i grmljavine.
Svakako, i klimatski fenomeni kao što su El Niño i pojačano zagrijavanje podstaknuto nagomilavanjem tzv. stakleničkih plinova dodatno doprinose šarenilu vremenskih prilika i čestom pojavom olujnih nepogoda praćenih obilnim padavinama koje glavobolje zadaju svima, a naročito vozačima. Uz sve vozačke muke na vrućem asfaltu, samo nam je još kiša trebala...
Zašto je jaka kiša na putu toliko opasna?
Iznenadna kiša može biti opasna za vožnju iz nekoliko razloga:
- Smanjena vidljivost: Kiša može značajno umanjiti vidljivost i onemogućiti nas da blagovremeno uočimo druga vozila, putokaze i pješake. Jaka kiša također može izazvati zamagljivanje vjetrobranskog stakla, što dodatno remeti preglednost i doprinosi većoj vjerovatnoći saobraćajne nezgode.
- Akvaplaning (hidroplaning): Kada se kiša pomiješa s uljem i prljavštinom na površini puta, stvara se klizav sloj koji može dovesti do gubitka kontakta gume s asfaltom. To može dovesti do tzv. akvaplaninga, pojave koja nastaje kada vozilo ne može istisnuti svu vodu koja se nakuplja ispod guma, tako da se formira sloj tekućine koji potpuno odvaja gumu od puta. Tako dolazi do privremenog gubitka kontrole nad upravljanjem, kočenjem i ubrzavanjem.
- Produženje zaustavnog puta: Na mokrim putevima smanjuje se sila trenja između gume i podloge, što dovodi do povećavanja razdaljine koja je potrebna za zaustavljanje vozila.
- Bare: Iznenadna kiša može stvoriti bare i veće akumulacije vode. Nepažljiva vožnja kroz stajaću vodu može dovesti do zastoja motora ili gubitka kontrole.
- Smanjena pažnja i panika: Iznenadne promjene vremenskih prilika mogu poremetiti pažnju vozača ili čak izazvati paniku, što po pravilu dovodi do loših odluka u vožnji. Vozači tada pribjegavaju naglom kočenju, iznenadnim promjenama pravca kretanja i drugim naglim pokretima koji mogu dovesti do nesreće.
- Uslovi na putu: Iznenadna kiša može pogoršati postojeće defekte na putu, kao što su udarne rupe, čineći ih težim za uočavanje i izbjegavanje. Mokre površine puta također mogu biti opasnije zbog neravnomjerne distribucije vode.
Kako pripremiti vozilo za obilne padavine
Kada je u pitanju priprema vozila za vožnju po kišovitom vremenu, uz standardno proljetno spremanje automobila ima još nekoliko korisnih savjeta koje bi vrijedilo pretvoriti u redovnu praksu.
- Gume. Prije svega, potrebno je provjeriti imaju li gume adekvatnu dubinu gaznog sloja kako bi se održalo odgovarajuće prianjanje na mokrim putevima. Potrebno je kompresorom za gume prekontrolirati pritisak u gumama, u skladu s preporukama proizvođača vozila, jer se uz pravilno napumpane gume poboljšava upravljanje i smanjuje rizik od akvaplaninga.
- Brisači i svjetla. Zamijenite istrošene metlice brisača da biste osigurali vidljivost kroz čisto vjetrobransko staklo tokom jake kiše. Provjerite da li farovi i stražnja svjetla dobro funkcioniraju.
- Kočnice. Provjerite jesu li kočnice u dobrom stanju. Na mokrim putevima može se povećati zaustavni put, tako da je kočnica koja dobro obavlja svoj posao od ključnog značaja.
- Akumulator. Ljetne vrućine predstavljaju veliko opterećenje za automobilske akumulatore. Testirajte akumulator kako biste se uvjerili da je u dobrom radnom stanju i očistite koroziju s polova.
- Dodatna oprema. Na spisku stvari koje uvijek trebate imati u automobilu naći će se i predmeti kao što su baterijska lampa, pribor za prvu pomoć, kablovi, osnovni alati, reflektirajući prsluk, kabanica za kišu, nekvarljive grickalice, flaširana voda i deka.
- Tekućine. Provjerite nivoe motornog ulja i rashladne tekućine i dopunite ih kako biste spriječili pregrijavanje motora. Pri izboru tekućine za pranje vjetrobranskog stakla opredijelite se za tekućine s ljetnom formulacijom radi efikasnog uklanjanja prljavštine.
- Zaštita od grada. Kad god je moguće, parkirajte automobil u garaži ili ispod nadstrešnice kako biste ga zaštitili od grada. Ako nemate pristup natkrivenom parkingu, razmislite o investiciji u zaštitni pokrivač.
- Planiranje putovanja. Izbjegavajte da vozite dok traju ekstremno nepovoljni vremenski uslovi. Ne pokušavajte voziti kroz poplavljena područja i upoznajte se sa alternativnim pravcima u slučaju da su uobičajene rute poplavljene.
- Sistem za klimatizaciju. Klima uređaj koji dobro funkcionira pomaže da se prozori ne zamagljuju tokom vlažnog vremena. Pročitajte nešto više o pravilnom korištenju i održavanju klima uređaja u automobilu.
- Informirajte se. Pratite meteorološke izvještaje na aplikacijama za mobilne telefone da biste se blagovremeno informirali o predstojećim olujama.
Savjeti za vožnju po kiši
Vožnja tokom iznenadne obilne kiše može biti itekako izazovna i opasna. Stručnjaci za sigurnost u saobraćaju preporučuju sljedeće preventivne mjere:
- Usporite: Smanjite brzinu kako biste zadržali bolju kontrolu nad vozilom i umanjili rizik od akvaplaninga i drugih opasnosti koje nosi klizav kolovoz.
- Držite odstojanje: Ostavite više prostora između vas i vozila ispred vas. Ta dodatna distanca pruža više vremena za reagiranje na iznenadna zaustavljanja ili promjene u saobraćaju.
- Koristite farove: Uključite farove da poboljšate vidljivost i učinite svoje vozilo vidljivijim. Izbjegavajte korištenje dugih svjetala jer ona mogu dovesti do neprijatne refleksije, što će dodatno umanjiti vidljivost. Više o tome pročitajte u tekstu o sistemu za osvjetljenje.
- Izbjegavajte iznenadne pokrete: Postepeno mijenjajte brzinu i pravac. Naglo kočenje, ubrzavanje ili skretanje može dovesti do proklizavanja i gubitka kontrole.
- Izbjegavajte tempomat: Ne koristite tempomat tokom jake kiše, jer to može dovesti do neočekivanog ubrzavanja vozila ako dođe do akvaplaninga.
- Ostanite u srednjoj traci: Voda ima tendenciju da se nakuplja u vanjskim kolovoznim trakama, pa pokušajte voziti srednjom trakom gdje je to moguće kako biste izbjegli velike lokve.
- Izbjegavajte stajaću vodu: Izbjegavajte vožnju kroz velike bare kako biste spriječili hidroplaning ili moguća oštećenja električnih i elektronskih instalacija u automobilu.
- Ostanite pribrani u slučaju gubitka kontrole: Ako vozilo zahvati akvaplaning, ostanite pribrani i ne pritiskajte kočnice. Umjesto toga, oduzmite gas i upravite vozilo pravo dok ne povratite kontrolu.
- Pazite na pješake i bicikliste: Budite posebno oprezni prema pješacima i biciklistima koje je teže vidjeti na kiši.
- Držite obje ruke na volanu: Čvrsto držite volan s obje ruke da biste bolje kontrolirali vozilo.
Za više savjeta o vožnji po kiši, pogledajte tekst na našem blogu: Kako voziti po kiši.