Statistika svake godine bilježi nagli porast učestalosti kvarova na automobilima tokom hladnih mjeseci. Zato itekako vrijedi odvojiti vrijeme za provjere i adekvatnu pripremu za vožnju u zimskim uslovima, kada i naizgled beznačajni problemi mogu eskalirati neslućenom brzinom.
Možda nećemo imati arktičku klimu ovdje u Bosni i Hercegovini, ali nas svakako čekaju hladni i ledeni dani za koje vozilo treba adekvatno pripremiti. Podrazumijeva se da redovno servisiramo automobil i održavamo ga u dobrom stanju tokom cijele godine, ali tokom zime je potrebno malo dodatnog razmišljanja (doduše, ni ljetni problemi s automobilom ponekad nisu naivni). Serviseri kažu da je gotovo duplo veća vjerovatnoća da vam se automobil pokvari tokom zimske sezone, ali postoje neke mjere predostrožnosti koje možemo poduzeti kako bismo izbjegli boravak van automobila po hladnoći.
Zaštita vozila od zime je od ključnog značaja ako vam je stalo da uštedite. Novac koji potrošite na odgovarajuća ulja i tekućine, nove kočnice i sistem za pranje vjetrobranskog stakla i druga relativno mala ulaganja mogu vam uštedjeti veće svote novca kada zima „zagudi“. Još ako odgovarajuća zimska priprema spriječi kvar ili čak nesreću, svaka uložena marka i sav trud će biti više nego vrijedan.
Ako niste sigurni odakle početi ili šta tačno provjeriti, nastavite sa čitanjem kako biste bili sigurni da nešto ne propustite.
Akumulator: broj jedan na popisu zimskih problema
Akumulator tokom zimskih mjeseci trpi dvostruki negativni efekt niskih temperatura – s jedne strane, niža temperatura mu umanjuje efikasnost i izlaznu snagu, dok ga istovremeno opterećuje pojačano korištenje svjetala, grijača, ventilatora i drugih električnih i elektroničkih instalacija. Pokretanje motora dodatno je otežano zbog motornog ulja koje se zgusne na niskoj temperaturi.
Ispitivanje kvaliteta akumulatora nije jednostavno i to uglavnom treba prepustiti stručnjacima – poželjno i prije nego što baterija sasvim posustane (prosječan radni vijek akumulatora je oko pet godina). Međutim, ispražnjen akumulator ne mora nužno biti kandidat za otpad – punjač za akumulator može biti od koristi u situacijama kada nismo sasvim sigurni da je vrijeme za novi.
Provjerite jesu li kontakti na akumulatoru čisti. Ako ima korozije, možete je pokušati očistiti, ali ako na vanjskoj strani kućišta ima vidljivih oštećenja, prepustite stručnjaku da to provjeri. U slučaju da čišćenje obavljate sami, najprije uklonite kablove, počevši od minusa (obično je crne boje). Zatim možete očistiti spojeve mješavinom tople vode i sode bikarbone (koncentrirani rastvor) koristeći staru četkicu za zube ili žičanu četkicu i na kraju ih osušiti papirnim ubrusima. Nanesite malo vazelina na izložene metalne površine kako biste spriječili ponovnu pojavu korozije.
Gume: čizma glavu čuva!
Pritisak u gumama može biti problem tokom zime zbog niskih temperatura – gume, naime, imaju tendenciju da se ispušu kada temperatura padne ispod 0 stepeni Celzijusa. Zbog toga pritisak u gumama treba provjeravati najmanje jednom sedmično i tako spriječiti povećanu potrošnju goriva i ubrzano habanje gume. Također, nepravilan pritisak u gumama otežava kontrolu nad automobilom, pa je pravilno napuhavanje u lošim vremenskim uslovima najvažniji garant sigurne vožnje. Za miran san preporučujemo da se opskrbite pumpama i kompresorima za gume koji će vam uvijek biti pri ruci.
Istrošene gume i zimska vožnja čine posebno opasnu kombinaciju. Zakonska minimalna granica dubine gaznog sloja u ljetnim uslovima je 1,6 mm, dok ona na gumama za upotrebu zimi ne smije biti manja od 4 mm. Dubinu šare možete provjeriti korištenjem mjerača dubine gaznog sloja ili gledajući indikatore istrošenosti gaznog sloja na gumi. Obaveza korištenja tzv. zimskih guma kada na kolovozu ima snijega i leda nije besmislena, jer guma koja je „zamiješana“ po „zimskom receptu“ pruža bolju kontrolu, kraći zaustavni put i bolje prianjanje na ledu, snijegu, bljuzgavici i hladnim mokrim putevima.
Za bolje prianjanje guma na snijegu i ledu mogu se koristiti lanci za snijeg – ali samo ako na putu ima dovoljno snijega da spriječi oštećenja kolovoza i automobila. Druga opcija za snijegom pokrivene puteve su čarape za snijeg. Međutim, ako putujete velikim automobilom, prelazite velike udaljenosti ili ako su putevi zaleđeni, čarape za snijeg ne bi bile održiva opcija.
Konačno, po svaku cijenu izbjegavajte bliski kontakt s udarnim rupama koje će se u predstojećim mjesecima množiti kao gljive posle kiše!
Kočnice: ne zaboravite najvažnije
Kočioni sistem je pod mnogo većim opterećenjem tokom zime, tako da bi bilo pametno da provjerite kočnice jednom ili dva puta tokom sezone, jer su kočnice ono što nam čuva glavu. Veća količina „ljepljivih“ padavina tokom zime donosi mnogo vlage, koja u kombinaciji sa solju može stvoriti mrlje od hrđe na diskovima, što umanjuje njihovu efikasnost. (Sada je dobar trenutak i da obnovimo znanje o diskovima i pločicama).
Kad ste već zaronili pod haubu, provjerite jesu li remen ventilatora i pogonski remen alternatora zategnuti i da nisu istrošeni, te da su svi dostupni kablovi i priključci u dobrom stanju i sigurni. Kratak osvrt na sistem za paljenje motora također treba staviti na spisak za pregled.
Zimske tekućine: spremni za mraz
Tekućine u automobilu su sljedeća stavka na koju ćete obratiti pažnju tokom priprema za zimsku sezonu. Padavine tokom zime mogu degradirati funkcionalnost kočione tekućine – ona se tokom zime brže prlja i u njoj se pojavljuje voda koja umanjuje efikasnost kočenja. Zato treba uliti svježu tekućinu za kočnice, po mogućnosti formulu za korištenje po hladnijem vremenu.
Veoma važno je pripremiti i zimsku tekućinu za pranje vjetrobranskog stakla jer se druge vrste mogu smrznuti i sasvim onesposobiti sistem za pranje stakla. Vjerujte da nikako ne biste željeli da vam se na hladnim staklima nađe voda koja će se momentalno zalediti.
Antifriz, kao što mu ime kaže, sprečava zamrzavanje vode u sistemu za hlađenje motora. Za testiranje efikasnosti antifriza može se koristiti tester za antifriz na čijoj se skali može očitati njegova tačka smrzavanja. Za dopunu rashladne tekućine u hladnjaku koristite antifriz, jer se on vremenom razblažuje – ljudi ponekad prave grešku tako što tokom godine koriste vodu i previše razblažuju smjesu antifriza, koji onda ne pruža adekvatnu zaštitu od mraza.
U više navrata govorili smo o tome zašto treba mijenjati ulje u motoru. Automobili koji rade s malo motornog ulja zimi se često kvare, a oštećenja nastala zbog niskog nivoa ulja mogu biti veoma skupa za popravku. Provjerite je li nivo ulja u vašem automobilu između oznake za minimum i maksimum i dopunite ga ako je potrebno. Da biste dodatno smanjili rizik od oštećenja motora, razmislite o promjeni ulja. Prljavo ulje može postati viskoznije po hladnom vremenu (posebno u dizelskim agregatima), što može otežati njegovu cirkulaciju kroz motor.
Metlice brisača i prozorska stakla: vidljivost znači sigurnost
Komplet savršeno pristojnih metlica brisača možete naći po bagatelnoj cijeni, a ako niste sigurni kako da ih montirate, instalacija je također jeftina. Nemojte zanemariti te pristupačne dodatke tokom zime, jer oni imaju tendenciju da brzo propadaju dok uklanjaju snijeg i led sa stakla. Također, stare metlice brisača su podložnije zaleđivanju i zato dodatno opterećuju motor brisača, a mogu napraviti i male ogrebotine na vjetrobranskom staklu. Provjerite ima li na gumi metlice pukotina ili rascjepa i zamijenite je ako ne radi kako treba (više o tome možete pročitati u našem tekstu o brisačima).
Od najvećeg značaja je da možete dobro vidjeti kroz vjetrobran i prozore tokom vožnje. Tokom zime, kombinacija prljavštine, manjka sunčevog svjetla i vlage koja se kondenzira na hladnom staklu može značajno umanjiti vidljivost. Zato je neophodno očistiti vjetrobransko staklo iznutra i izvana, a nije loše pri ruci imati naočale za sunce radi zaštite od dodatnog odsjaja snijega i vedrog zimskog neba. Treba provjeriti i ima li pukotina na vjetrobranskom staklu i sanirati ih prije nego što se prošire (to se tokom zime, uslijed velikih oscilacija temperature stakla, dešava neobično brzo).
Navodimo i nekoliko praktičnih savjeta za čišćenje stakla:
- Koristite sredstvo za odleđivanje kako biste razbili led. Ako je led gust, koristite strugač leda. Nanošenjem sredstva za odmrzavanje noć prije može se spriječiti nakupljanje leda.
- Ne koristite kipuću vodu za čišćenje vjetrobranskog stakla. Nagla promjena temperature može izazvati pucanje stakla. Mlaka ili topla voda je bolje rješenje, ali se ona može smrznuti i stvoriti deblji sloj leda.
- Koliko god da žurite, ne krećite u vožnju dok vjetrobransko staklo nije potpuno odmagljeno. Ako je motor zagrijan, pokušajte koristiti klima uređaj da osušite staklo - to je brže i dovodi do manje kondenzacije.
Svjetla: vidjeti i biti viđen
Osim što trebate vidjeti kuda idete, podjednako je važno da i drugi učesnici u saobraćaju vide vas. Provjerite jesu li čiste sve komponente sistema za osvjetljenje – farovi, pokazivači smjera, stop svjetla, svjetla za maglu. So i prljavština se brzo talože na zaštitnoj plastici i tako smanjuju efikasnost osvjetljenja i umanjuju vidljivost na putu. Nosite rezervne sijalice fara i pokušajte ovladati drevnom vještinom zamjene sijalica – koliko god to teško bilo (a zaista može biti frustrirajuće), isplatit će vam se višestruko.
I svakako nemojte zanemarivati lampice upozorenja na instrument tabli – one su tu s razlogom!
Gorivo: zima nije vrijeme za štednju po svaku cijenu
Postoje dvije vrste vozača: oni koji dosipaju gorivo tek kada u suštini voze na zrak i oni koji ga dosipaju već kada je rezervoar napola pun. Tokom zime pokušajte biti u drugoj vrsti! Naime, putevi su tada često zakrčeni što znači da ćete možda biti u automobilu duže nego obično. Također, korištenje grijača prozora i klima uređaja povećava potrošnju goriva. Ako automobil neće biti na putu tokom zime, preporučljivo je napuniti ga gorivom do vrha, jer kad ima puno praznog prostora u rezervoaru nakupit će se vlaga koja može razblažiti gorivo i dodatno opteretiti pumpe i druge dijelove automobila, a može se i zamrznuti i prouzrokovati mnogo veća oštećenja.
Ako vas visoke cijene goriva muče i tokom zime, pogledajte neke od naših savjeta kako uštedjeti na gorivu.
I još poneka sitnica…
Očistite lišće ispod haube. Opalo lišće može biti nezgodno jer pokriva rupe i čini puteve klizavim. Lišće može i oštetiti automobil tako što će blokirati odvode za kišnicu i dovesti do curenja vode u unutrašnjost automobila. U nekim slučajevima, raspadnuti produkti lišća mogu oštetiti lak ili farbu. Dakle, kad provjeravate nivoe tekućina, očistite svo lišće s krova i haube.
Razmislite o kupovini pokrivača za automobil. Nisu neophodne za zaštitu od zime, ali cerade za automobil mogu spriječiti zamrzavanje tekućina, uštedjeti dragocjeno vrijeme za jutarnje odleđivanje prozora (pet minuta duže u krevetu, dobro zvuči?) te pruže dodatnu zaštitu karoserije od soli.
Podmažite staze za prozore. Smrznuta voda može prodrijeti u šine prozora i otežati im kretanje, oštetiti kablove i prouzrokovati druga oštećenja. Problem se može izbjeći tako što će se šine prozora podmazati silikonom u spreju ili suhim teflonskim mazivom u spreju.
Podmažite brave za vrata. Iako brave na vratima i prtljažniku ne koristimo često kada imamo daljinski sistem za otključavanje, to nije razlog da ih zanemarujemo. Bez podmazivanja, cilindri brave mogu korodirati i onemogućiti korištenje ključa. Za podmazivanje brava mogu se koristiti grafitna maziva za brave ili suho teflonsko mazivo u spreju.
Zamijenite filter za zrak u kabini. Kada razmišljamo o filterima, treba istaći da se filteri za zrak u kabini često zanemaruju, što je svakako greška. Začepljen filter za zrak u kabini može značajno smanjiti protok zraka kroz grijač, dodatno opteretiti motor ventilatora i dovesti do njegovog pregrijavanja – zamjena motora ventilatora na nekim automobilima može koštati i do 400 eura, tako da se zaista isplati zamijeniti filter za zrak u kabini.
Na kraju, ako je vaš automobil kandidat za mali ili veliki servis, obavite te neophodne korake što prije, nakrivite šešir, odnosno zimsku kapu, i vozite s osmijehom, u inat zimi.
Zimski komplet sitnica koje život znače
Vodite računa o sebi i svojim putnicima tako što ćete adekvatno opskrbiti automobil kako obaveznom opremom tako i onim što vam može zatrebati u slučaju da automobil otkaže saradnju tokom zimske oluje. Nije loše ni da se podsjetimo šta sve treba imati u automobilu tokom cijele godine.
U zimski komplet opreme za hitne slučajeve možemo uvrstiti sljedeće stavke:
- Sredstva za odleđivanje i zaštitu
- Baterijska lampa, radio aparat na baterije
- Strugač za led za vjetrobransko staklo i prozore
- Lopata za čišćenje snijega ili vojnički ašov
- Kablovi za pokretanje
- Lanci i čarape za snijeg
- Pijesak ili kamena so
- Topla ćebad, dodatne kape i rukavice
- Voda i nekvarljiva hrana, osnovni lijekovi
- Punjač za mobilni telefon
Kontrolni spisak za brzu provjeru automobila tokom zime
✅ Provjerite nivoe tekućina: sredstvo za pranje stakala, sredstvo protiv smrzavanja, rashladna tekućina, ulje, gorivo
✅ Provjerite akumulator
✅ Očistite prozore iznutra i izvana
✅ Očistite svjetla
✅ Provjerite gume (pritisak, dubina šare, oštećenja)
✅ Provjerite metlice brisača
✅ Očistite lišće ispod haube
✅ Nosite punjač za telefon sa sobom
✅ Razmislite o kupovini pokrivača za automobil
✅ Napravite komplet za „preživljavanje“ u zimskim uslovima