Pripremite se za proljetnu vožnju - za kupovinu preko 100 BAM, dostava je besplatna! Kupite sada

Pripremite se za proljetnu vožnju - za kupovinu preko 100 BAM, dostava je besplatna! Kupite sada

Pokretanje automobila poslije duže neaktivnosti

Automobili koji nisu dugo voženi nose sa sobom niz problema koji mogu biti u vezi s bilo kojim njegovim sistemom

Planirate li kupiti stari automobil ili već imate jedan koji tavori u nekoj garaži i nije pokrenut godinama? Ako odmah sjednete za volan i nadate se da će sve funkcionirati kako treba kada okrenete ključ, vjerovatno pravite kardinalnu grešku.

Kao i na čovjeku koji ne pamti kada je posljednji put potrčao za loptom ili podigao nešto teže od kašike, dugogodišnja neaktivnost ostavit će traga i na automobilu, posebno ako je tokom stajanja bio lišen odgovarajuće njege i održavanja. Činjenica da je motor automobila konstruiran tako da bude u redovnom pogonu znači samo jedno: što duže stoji u mjestu, više će problema imati prilikom ponovnog pokretanja.

Automobili koji nisu dugo voženi nose sa sobom niz problema koji mogu biti u vezi s bilo kojim njegovim sistemom. Tu se ubrajaju ustajalo gorivo, loš elektropokretač, istrošen akumulator, korodirane cijevi i crijeva, kao i mnoštvo drugih stavki koje se pod uticajem vremena i uslova u okruženju nepopravljivo kvare.

Budući da postoji mnoštvo mogućih razloga zbog kojih se automobil neće lako pokrenuti poslije kraćeg ili dužeg stajanja, tekstom u nastavku skrećemo pažnju na neke osnovne principe i tehnike za ponovno pokretanje, uz minimalne rizike od oštećenja i ugrožavanja sigurnosti.

Zašto bismo kupovali automobil koji dugo stoji?

Nekoliko je okolnosti koje nas mogu navesti da razmislimo o kupovini automobila koji je predugo parkiran:

  • Rijetka ili kolekcionarska vozila: entuzijasti i kolekcionari ponekad naiđu na rijetke ili kolekcionarske modele koji su dugo vremena mirovali. Uprkos lošem općem stanju u kojem se obično nalaze, ti automobili mogu imati veliku vrijednost za određene kupce koji su voljni prihvatiti se restauracije.
  • Ograničen budžet: za kupce sa skromnim budžetom kupovina automobila koji dugo vremena nije korišten može biti zapravo i jedina opcija u okviru raspoloživog cjenovnog ranga. Takvi automobili često imaju niže cijene, što ih čini pristupačnim za kupce kod kojih je „propuh u novčaniku“.
  • Projektni automobili: neki ljudi njeguju hobije koji podrazumijevaju rad na automobilima, njihovoj popravci, modifikaciji ili restauraciji. Kupovina automobila u „kliničkoj smrti” je dobar način da se pronađe takav projektni automobil po nižoj cijeni.
  • Hitne potrebe: U određenim situacijama kada nam je hitno potreban četverotočkaš, a raspolažemo ograničenim sredstvima, kupovina automobila koji čami na parkingu može biti privremeno rješenje dok se ne pronađe pogodnije rješenje.

Bez obzira na okolnosti koje vas navode na kupovinu „zapeklog” vozila, neophodno je da pažljivo procijenite stanje automobila i razmotrite potencijalne troškove popravke i restauracije prije nego što konačno otvorite novčanik. Obavljanje temeljitog pregleda, uz savjete kvalificiranog mehaničara može vam pomoći da donesete informirane odluke zbog kojih se kasnije nećete (pretjerano) kajati.

Poslije kraće pauze

Bez obzira idete li na odmor na duže vrijeme ili se privremeno selite na drugu lokaciju zbog posla, možda ćete morati ostaviti svoje vozilo na duže vrijeme bez ključa u bravi. U tom slučaju važno je znati kako će predstojeći period neaktivnosti uticati na njegove performanse, uključujući i mogućnost sigurnog pokretanja.

Automobili su predviđeni da se voze, umjesto da mjesecima miruju. Kada se ne koriste, tekućine u automobilu počinju se razgrađivati, dijelovi koji se ne podmazuju počinju korodirati, a postoji i realna mogućnost da će divlje životinje u takvom vozilu naći novi dom, grickajući pritom sve što im se nađe na putu. Glodari tako mogu pregristi kablove ili druge dijelove automobila koji su napravljeni od mekših materijala, a to može prouzrokovati značajnu materijalnu štetu.

Neaktivnost utiče i na gume. Ako automobil stoji u mjestu, zrak će polako početi curiti iz guma, posebno tokom hladnog vremena. Vozilo će svojom težinom i dalje pritiskati gume u kojima je sve manje zraka, što može dovesti do deformacija. Taj problem se često rješava povremenim dopunjavanjem, ali ponekad te deformacije ostaju trajne, pa zamjena guma ostaje jedina opcija.

Vlaga koja se postepeno nakuplja u rezervoaru za gorivo dovodi do korozije.

Zamijenite sve tekućine, bez izuzetka (motorno ulje, rashladna tekućina, ulje za kočnice...), kao i odgovarajuće filtere

Poslije više mjeseci i godina

Ponovno pokretanje automobila koji se bude nakon veoma dugog perioda mirovanja povezano je sa sigurnosnim izazovima. Zbog toga je najbolje angažirati profesionalnog mehaničara da to uradi umjesto vas, jer je to često jeftinije i svakako sigurnije od „uradi sam” alternative. No, ako ste kvalificirani za rad na automobilima i „svrbe” vas rukavice, savjeti iskusnih mehaničara mogu biti od pomoći.

Prvi korak podrazumijeva opći vizuelni pregled vozila. Je li automobil bio parkiran na sigurnom mjestu, ima li u gumama dovoljno zraka i izgledaju li kao da su sigurne za vožnju (dubina šare, deformacije)? Jesu li se u putničkom, motornom ili prtljažnom prostoru naselili nezvani životinjski gosti (tražite gnijezda, grančice, paučinu i organski otpad)? Ako je sve naizgled u redu, temeljito operite automobil izvana, očistite unutrašnjost i ostavite vrata neko vrijeme otvorena kako bi se prostor kabine adekvatno provjetrio.

Drugi u redu za kontrolu su motor i njegovi dijelovi. Ima li u agregatu dovoljno tekućina, tj. ima li znakova curenja motornog ulja, rashladne i kočione tekućine? Ako imate odgovarajuću aparaturu, poželjno je da obavite provjeru pritiska u sistemu za hlađenje i uvjerite se da je pritisak u skladu sa specifikacijama proizvođača. Odmah nakon toga provjerite poklopac hladnjaka ili ga, što je još bolje, preventivno zamijenite novim (mali trošak koji sprečava veće glavobolje).

Slijedi provjera svih crijeva, remena, vodova, žica, poklopaca itd. Zamijenite sve dijelove u čiju ispravnost sumnjate. Provjerite filter zraka, pregledajte da nije dotrajao (da u njemu nema oštećenja ili nagomilane buđi) i da je dovoljno čist. Akumulator će izvjesno biti „mrtav” i zato ga je najbolje zamijeniti novim.

Zamijenite sve tekućine, bez izuzetka (motorno ulje, rashladna tekućina, ulje za kočnice...), kao i odgovarajuće filtere. Izvadite sve svjećice, ubrizgajte malu količinu motornog ulja u cilindar, a zatim zamijenite stare svjećice novim modelima što boljeg kvaliteta.

Podignite automobil na dizalici, pregledajte pažljivo svaku gumu i provjerite kočnice; ako vam se čini da sve izgleda dobro, zamolite nekoga da nagazi pedalu kočnice dok vi pokušavate okretati jedan po jedan točak. To je najsigurniji način za provjeru funkcionalnosti kočnica. U gumama će sigurno nedostajati zraka, pa ih napumpajte do nivoa pritiska koji je predviđen za vaše vozilo.

Na kraju, ispumpajte staro gorivo iz rezervoara i napunite rezervoar svježim gorivom s benzinske pumpe (koristite čiste spremnike za transport goriva do automobila).

Tokom prvog pokretanja motora „verglanje” ne treba trajati duže od desetak sekundi

Tri, dva, jedan... pali!

Podignite haubu. Zamolite pomoćnika da sjedne u automobil (poželjno sa zaštitnom maskom na licu), isključi ventilator kabine, grijače, klima-uređaj i druge potrošače. Stanite blizu, ali ne i preblizu motornog prostora, s aparatom za gašenje požara u ruci. Signalizirajte pomoćniku da okrene ključ za paljenje u „kontakt” položaj (bez verglanja) – možda ćete čuti kako pumpa za gorivo radi, što je normalno. Sačekajte 30 sekundi prije nego što ponovo date signal za pokretanje motora.

Tokom prvog pokretanja motora „verglanje” ne treba trajati duže od desetak sekundi. Motor se vjerovatno neće odmah pokrenuti, jer je dovodna cijev za gorivo vjerovatno već duže vrijeme prazna i potrebno je izvjesno vrijeme da se ponovo napuni. Provjerite ima li negdje u motoru znakova curenja ili tragova dima, u najgorem slučaju plamena. Sačekajte još jedan minut. Zamolite asistenta da još jednom pokuša pokrenuti motor, ali da ne pokušava duže od dvadesetak sekundi. Ako se motor pokrene, ostavite ga da radi, a ako vam ponovo uskrati to zadovoljstvo, isključite ga, sačekajte 10 sekundi i ponovite postupak dok se ne pokrene.

Kada pokrenete motor i uvjerite se da sve izgleda kako treba, zatvorite haubu, pritisnite pedalu kočnice i ubacite mjenjač u brzinu (ili Drive režim kod automatskog mjenjača). Lagano puštajte pedalu kvačila ili kočnice kod automatika. Kočnice bi trebale držati vozilo na mjestu; ako funkcioniraju na očekivan način, polako ih otpustite i vidite da li se automobil kreće, a odmah zatim ponovo aktivirajte kočnice da biste provjerili mogu li zaustaviti automobil. Ako se vozilo ne zaustavlja, stavite mjenjač u neutralni položaj i snažno i brzo pumpajte papučicu kočnice. Ako se vozilo ni tada ne zaustavi, aktivirajte ručnu kočnicu.

Ako kočnice rade ispravno, provozajte automobil po parkingu ili na drugom mjestu na kome nema nikakvog saobraćaja. I dalje držite protivpožarni aparat pri ruci, kako biste bili spremni za eventualni požar koji može nastati zbog loših instalacija. Vožnju malom brzinom na sigurnom mjestu nastavite dok motor ne dostigne normalnu radnu temperaturu, vodeći računa da se u svakom trenutku možete sigurno zaustaviti, a zatim parkirajte automobil.

Sada još jednom pažljivo otvorite haubu i pomoću lampe potražite znakove curenja i druge probleme unutar motornog prostora. Kada se motor potpuno ohladi, provjerite još jednom sve tekućine, vizuelno utvrdite na kom se nivou nalaze i izgledaju li normalno. Ako mislite da s tekućinama nešto nije kako treba, odvucite vozilo do mehaničara na detaljnije provjere.

Ako se čini da su sve funkcije netom probuđenog automobila u redu, da su kočnice u redu i da nema curenja, zamijenite motorno ulje (uključujući i filter ulja), rashladnu tekućinu i eventualno kočionu tekućinu; tako ćete isprati koroziju i druge zagađivače koji su se formirali tokom perioda neaktivnosti.

Ima automobila koji su toliko pouzdani da im je potrebno samo dopuniti akumulator i nekoliko puta okrenuti ključ. Međutim, sve gore navedene sigurnosne procedure treba uraditi i u takvim slučajevima, jer male greške u ovoj fazi mogu kasnije dovesti do velikih problema.

Sedam koraka za sigurno pokretanje uspavanog automobila

  • Provjerite akumulator
  • Zamijenite sve tekućine i filtere
  • Prekontrolirajte kočionu tekućinu
  • Izvadite svjećice i dodajte malo maziva preko cilindara
  • Provjerite nivo motornog ulja
  • Pregledajte vanjska svjetla
  • Potražite tragove curenja
Ostavite komentar

Trebate pomoć, preporuku ili savjet?

https://www.autohub.ba/images/uploaded/treba-vam-pomoc_1000.jpeg

Konsultirajte se i naručite telefonom

Zatražite personaliziranu ponudu
Tim stručnih konsultanata će vam veoma rado pomoći da napravite pravi izbor za svoje vozilo. Naše dugogodišnje iskustvo u prodaji auto dijelova pomoći će vam da riješite sve dileme.
Nazovite nas svakog radnog dana
od 8:00 do 18:00 i subotom od 8:00 do 16:00.
Svi automobilski dijelovi na jednom mjestu: amortizeri, filteri, plivajući zamajac, motorna ulja, set kvačila, letva volana, alternator i drugi rezervni dijelovi za vaš automobil. Savremena internetska prodavnica automobilskih dijelova, alata i opreme nudi najširi dijapazon dijelova i cijena kroz efikasno pretraživanje najboljih rezervnih dijelova za vašeg četvorotočkaša, po pristupačnim cijenama, uz besplatnu isporuku. Na pravom ste mjestu!