Jeste li spremni za maglu?
Na prelasku zime u proljeće, pored prijatnijeg vremena i dužeg dana vozači se češće suočavaju s poteškoćama u vidu česte pojave niske oblačnosti i magle, dok će sada već standardno povišen nivo čestica smoga ovaj problem učiniti još izraženijim. Kako da se pripremimo za takve uslove?
Bez obzira koristite li LED farove ili se držite halogenskih sijalica, svjetla vašeg automobila su ključna oprema i o njima morate voditi računa, kako zbog vlastite tako i zbog sigurnosti ostalih učesnika u saobraćaju. Međutim, koliko god da je tehnologija osvjetljenja tehnološki napredovala, vožnja kroz maglovitu noć, snježnu vijavicu ili pljusak naše oči podvrgava velikom testu. U takvim uslovima do izražaja dolaze posebno konstruirana svjetla za maglu ili popularne „maglenke“.
Da bismo razumjeli kako funkcioniraju svjetla za maglu, prvo trebamo pojasniti kako funkcionira magla. Magla je redovna pojava u mnogim krajevima, naročito u blizini velikih vodenih površina. Kada su uslovi odgovarajući, formiraju se sitne kapljice vode ili kristali leda koji mogu lebdjeti u zraku iznad površine zemlje. Pored toga što se ponašaju kao oblak koji smanjuje vidljivost, sitne kapljice ili kristali dodatno smanjuju vidljivost tako što reflektiraju (odbijaju) svjetlost koja ih pogađa. To vožnju kroz maglu s farovima, a posebno dugim svjetlima (čije je korištenje u magli čak i zakonom zabranjeno), čini frustrirajućim i potencijalno opasnim iskustvom.
Koje su specifične karakteristike svjetla za vožnju po magli? Nekada je prevladavalo mišljenje da je žuta boja najvažniji faktor svjetla za maglu zato što žuto svjetlo smanjuje odsjaj i poboljšava definiciju svjetlosnog snopa (žuto svjetlo ima veću valnu dužinu i lakše prodire kroz gušću atmosferu). Međutim, danas se smatra da je izbor boje svjetla za maglu više pitanje estetike, pa na tržištu imamo svjetla žute i bijele boje (u nekim zemljama žuta boja maglenki čak nije ni dozvoljena). Svjetla za maglu pomažu u maglovitim uslovima zahvaljujući njihovom postavljanju i širenju svjetlosnog snopa.
Kako rade svjetla za maglu
Svjetla za maglu spadaju u tzv. pomoćna svjetla koja dopunjavaju farove (nikako ih ne zamjenjuju!) i ona, baš kao i farovi, moraju biti pravilno usmjerena radi maksimalne efikasnosti. Svjetla za maglu su po pravilu postavljena nisko, najčešće na donjem poklopcu branika, te obično nisu toliko jaka kao farovi. No zbog svog položaja ona osvjetljavaju put, a ne čestice vode, i premda ne projektiraju svjetlost toliko daleko – najviše do 35 metara – njihov snop je ravniji i širi, tako da vam omogućavaju da vidite veći dio puta (magla obično ne dodiruje zemlju, već se zadržava pedesetak centimetara iznad površine). Dakle, svjetla za maglu funkcioniraju kako treba zbog mjesta montiranja i ugla u koji su usmjerena, a ne zbog boje. Pored toga, maglenke nisu namijenjene samo za vožnju po magli, već se koriste i tokom jake kiše ili snijega – samo ih ne treba koristiti tokom vedrih noći kako ne bi zasljepljivale vozače koji dolaze u susret.
Na priloženoj ilustraciji prikazano je prostiranje snopa standardnih farova i svjetla za maglu. Sitne čestice magle raspršuju usmjereni snop svjetlosti farova u svim pravcima i dobar dio svjetla vraća se prema vozaču, zapravo ometajući preglednost umjesto da je poboljšaju. Nisko pozicionirana svjetla za maglu snop fokusiraju na put.
Pored prednjih, na vozila se postavljaju i stražnja svjetla za maglu (u evropskim zemljama su i obavezna), koja emitiraju jače crveno svjetlo od stražnjih svjetala – osvjetljenje je slične jačine kao svjetlo kočnice. Svrha tih svjetala je da povećaju vidljivost vozila onima koji prilaze otpozadi.
Korištenje svjetala za maglu
Tačna pozicija prednjeg i stražnjeg svjetla za maglu se razlikuje od modela do modela vozila; na prednjoj strani se nalaze ili ispod farova ili u njima, a pozadi najčešće u sklopu zadnje svjetlosne grupe. Što se tiče vrste sijalica u svjetlima za maglu, u upotrebi su standardne halogenske, a u novije vrijeme sve više i LED sijalice, mada se zakonom u mnogim slučajevima ograničava njihovo korištenje na putevima.
Halogene sijalice su decenijama u upotrebi i većina novih vozila još uvijek ima standardna halogena svjetla za maglu. Iako je u pitanju starija tehnologija, ona ima brojne prednosti u odnosu na rješenja zasnovana na LED-u: halogene sijalice se isporučuju u standardnoj opremi, mnogo su jeftinije i mogu se nadograditi dodatnim osvjetljenjem bez uklanjanja. S druge strane, LED svjetla za maglu, iako znatno skuplja, dugoročno vam mogu uštediti novac zbog dužeg vijeka trajanja LE dioda (halogene maglenke obično traju 18-24 mjeseci, dok LED maglenke mogu trajati godinama). LED svjetla su svjetlija od halogenih i u većini slučajeva daju hladnu, bijelu svetlost, što u slučaju svjetala za maglu nije idealna okolnost (svjetla za maglu su najefikasnija kada je temperatura boje toplija). Još jednom ističemo da korištenje LED (i ksenonskih) sijalica u svjetlima za maglu podliježe zakonskim ograničenjima.
Ako vaše vozilo fabrički nije opremljeno svjetlima za maglu, nadogradnja je obično jednostavna i podrazumijeva kupovinu specifičnih kompleta i manje intervencije na braniku (mnoga vozila imaju unapred „iskrojena“ ležišta za maglenke, tako da ugradnja nije previše komplicirana). Univerzalna svjetla za maglu su još jedna povoljna opcija jer se mogu dodati na svako vozilo (u paketu se pored svjetala isporučuju i mehanički dijelovi koji olakšavaju ugradnju). Pri izboru kompleta treba imati na umu da su svjetla za maglu sa staklenim lećama trajnija od svjetala s plastičnim lećama, a pri ugradnji treba paziti da se ne postave na mjesto gde će se oštetiti prilikom prelaska preko rupe ili nailaska na visoku bankinu.
Slovo zakona
Zakon o osnovama bezbjednosti saobraćaja ne ograničava korištenje svjetala za maglu u sklopu prednje svjetlosne grupe. Međutim, stražnje maglenke se ne smiju koristiti kada na putu nema magle i kršenje tog propisa povlači novčane sankcije. Pored toga, kažnjivo je i korištenje dugih svjetala po magli, vijavici ili jakoj kiši, a strožiju kaznu ćete dobiti i ako u magli ne koristite oborena svjetla – uz veću novčanu sankciju, u tom slučaju slijedi i oduzimanje bodova i zabrana upravljanja vozilom na 30 dana. Nije zgoreg podsjetiti i da se, u uslovima veoma loše vidljivosti (jaka magla, dim ili isparenja), zakonom propisuje da treba uključiti sva četiri žmigavca kako bi se vozilo dodatno osiguralo.
Ako već niste, provjerite sve prekidače, signalne lampice na komandnoj tabli i sijalice farova kako biste blagovremeno otklonili eventualne kvarove i bili spremni da se nosite s maglom, kišom i snijegom.