Razmišljate kako da smanjite potrošnju goriva svog automobila? Ako želite istisnuti još nekoliko dodatnih kilometara iz rezervoara, pogledajte savjete i jednostavne postupke kojim možete povećati ekonomičnost vozila.
Cijene goriva su rekordno visoke, a svaka posjeta benzinskoj pumpi prosto nam tjera suze na oči. S druge strane, ušteda na gorivu ne samo da će zadržati nešto novca u novčaniku, već će i koristiti životnoj sredini i umanjiti ovisnost države o uvozu nafte i njenih derivata. Skraćivanje vremena koje provodimo za volanom – zajedničkim korištenjem automobila, klackanjem u javnom prevozu i kombiniranjem prevoznih sredstava – svakako ima najveći uticaj na količinu goriva koje ćemo potrošiti. Na svu sreću, mnogo je načina da se smanji potrošnja naftnih derivata i dok vozimo. To u prvom redu uključuje efikasniju vožnju i propisno održavanje naših automobila, ali i neke trikove koje ćemo objasniti u nastavku teksta.
Redovno održavanje vozila: prvi i najvažniji korak
To je vjerovatno savjet koji se najčešće čuje, ali i najčešće zanemaruje. Nikad ne treba zanemarivati kontrolnu lampicu motora jer savremeni motori rade uz pomoć naprednih računarskih sistema; čak i ako automobil naizgled radi dobro, oglašavanje nekog od senzora može ukazati na probleme koji će u nekom trenutku umanjiti ekonomičnost vozila ili izazvati teže kvarove. Pored toga, neke osnovne stvari kao što su začepljeni filteri goriva i filteri za zrak mogu vas zbuniti na pumpi, kao i ljepljive kočnice i neusklađen sistem upravljanja koji povećavaju otpor kretanju, a time i potrošnju goriva.
Dijelovi koje treba redovno pregledavati su:
- Gume
Vožnja na nepropisno napumpanim gumama može isprazniti rezervoar mnogo brže nego što se pretpostavlja, a ona također smanjuje životni vijek guma. To je dvostruki udar na novčanik. Statistika kaže da se pređena kilometraža umanjuje za 0,4 procenta za svakih 1 psi (0,07 bara) manjeg pritiska u gumama, pa vi računajte (prema Ministarstvu energetike SAD-a, oko 4,7 milijardi litara benzina – otprilike 1% ukupne potrošnje – troši se svake godine zbog nedovoljno napumpanih guma).
Preporučeni pritisci variraju ovisno o vozilu, ali je važno pridržavati se preporuka proizvođača, prije nego oznaka o maksimalnom pritisku navedenog na gumama. Koliko često treba provjeravati pritisak u svrhu postizanja optimalne potrošnje? U najboljem slučaju svake dvije sedmice, ali neka to bude najmanje jednom mjesečno, budući da vanjske temperature prilično variraju u tom vremenskom rasponu. Pritisak u gumama uvijek treba provjeravati prije vožnje dok su gume hladne.
Dodatnu pažnju treba posvetiti i pravilnom balansiranju guma. Nepravilno poravnanje može smanjiti efikasnost potrošnje goriva za čak 10%! Pored toga, gume će se brže istrošiti. Gume koje nisu uravnotežene (simptom: vibracije na volanu) mogu dovesti do neravnomjernog habanja, što dodatno povećava potrošnju goriva. Ne treba zaboraviti ni činjenicu da su gume ujedno i garant sigurne vožnje.
- Svjećice
Loše svjećice mogu povećati potrošnju goriva do 30%. Ako primijetite da je potrošnja iznenada skočila, veoma je vjerovatno da se to dešava zbog pogrešnog paljenja svjećica.
- Filter zraka
Zamjena filtera za zrak ne spada u skuplje intervencije, a može značajno popraviti potrošnju. Iz nekog razloga, izgleda da ljudi često zanemaruju taj jednostavan savjet za uštedu goriva. Provjerite upute za korištenje i vidite koliko često treba mijenjati filter za zrak – tu jednostavnu intervenciju često možete obaviti i bez pomoći mehaničara. Ako se filter za zrak previše zaprlja, motor se „guši“ jer nema odgovarajući protok zraka i dotok kisika, a to uzrokuje veću potrošnju goriva.
- Motorno ulje
Motorno ulje ne djeluje samo kao sredstvo za podmazivanje pokretnih dijelova, već i kao sredstvo za čišćenje. Čist motor je ekonomičan motor. Zato treba redovno mijenjati ulje u skladu s proizvodnim specifikacijama.
- Brizgaljke goriva
Čišćenje brizgaljki (mlaznica) za gorivo može smanjiti potrošnju. To je obično neophodno samo na starijim vozilima, ali ako brizgaljke goriva ne dopuštaju gorivu da pravilno stiže do motora, dobija se neodgovarajući odnos zraka i goriva, što povećava utrošak goriva.
- Poklopac rezervoara za gorivo
Tokom vremena, poklopac rezervoara za gorivo može pretrpiti oštećenja od padova, temperaturnih promjena ili čestog odvrtanja i zavrtanja. Ako se na dihtungu pojave pukotine ili ako se on iskrivi ili na neki drugi način deformira, neće osigurati dobro zaptivanje i to će ubrzati kretanje pokazivača goriva ka rezervi. Bez dobrog zaptivanja zrak može ući u rezervoar, a potom i u motor, što uzrokuje sagorijevanje veće količine goriva.
Masa i aerodinamika vozila
U važne faktore koji utiču na potrošnju goriva ubrajaju se masa i otpor zraka pri kretanju.
- Masa vozila.
Dodatnih 50 kilograma težine u automobilu može povećati potrošnju goriva do 1%. Efekt dodatne mase ovisi o veličini vozila, odnosno ona više utiče na manja nego na veća vozila. Većina vozača ne koristi svoje automobile za dugotrajno skladištenje, ali mnogi ljudi koriste vozila za posao ili druge aktivnosti koje zahtijevaju prijevoz tereta. Ako ste u sličnoj situaciji, istovarite taj teret što je prije moguće. Gomila teških stvari u vozilu će povećati potrošnju goriva toliko da ćete to primijetiti kada se sljedeći put mašite za pištolj za istakanje goriva na benzinskoj pumpi.
- Aerodinamika.
Postoji vrlo dobar razlog zašto proizvođači automobila govore o koeficijentima otpora na novim električnim modelima. Bolja aerodinamika znači manje snage potrebne za krstarenje kroz zrak, odnosno manje utrošenog goriva/električne energije. Moderni automobili su napravljeni tako da stvaraju što je moguće manji otpor zraka pri kretanju, ali taj otpor je moguće još više smanjiti. Na primjer, ako vaš automobil ima krovne nosače, trebali biste ih ukloniti osim ako ih zaista namjeravate koristiti. Krovne kutije i korpe, nosači za bicikle, koferi za skladištenje na krovu, produžeci bočnih retrovizora, pa čak i radio antene povećavaju otpor, što je ceh koji plaćamo na blagajni benzinske pumpe.
Navike u vožnji
Konačno, na potrošnju goriva umnogome utiču i naše navike u vožnji, a upravo na tom planu možemo učiniti najviše.
Isključite klima uređaj. Kompresor klima uređaja pokreće motor koji stvara „parazitsko“ opterećenje koje povećava potrošnju goriva. Međutim, spuštanje prozora također smanjuje kilometražu koju možete prevaliti zbog narušene aerodinamike. Korištenjem suncobrana i drugih elemenata za zaštitu od sunca automobil će biti hladniji tokom dana, a većina sistema za kontrolu klime ima mogućnost uvlačiti zrak izvana bez upotrebe klima uređaja. Ako je ipak previše toplo za udobnu vožnju bez klima uređaja ili spuštenih prozora, preporuka je da klima uređaj koristite tokom vožnje auto putem, odnosno da držite prozore spuštenim tokom gradske vožnje.
Lakom nogom po gasu. To jeste zdravorazumska stavka, ali vrijedi je naglasiti. Nježno pritišćite papučicu gasa i za svakih 5 km/h koje pređete vozeći sporije od 80 km/h ostvarit ćete osjetnu uštedu goriva. Inače, brza vožnja uz često kočenje i ubrzavanje može povećati potrošnju goriva između 15% i 30%. Pri ubrzavanju broj obrtaja treba držati ispod 3.000.
Usporite. Učinkovita potrošnja goriva obično se smanjuje pri kretanju brzinama većim od 80 km/h. Prekoračenje optimalne brzine može dovesti do povećane potrošnje goriva od 7% do 14%. (Potrošnja pri većim brzinama raste zbog povećanja trenja vjetra).
Planirajte unaprijed. Postoji razlog zbog kojeg kompanije za isporuku troše toliko novca na logistiku. Ako možete isplanirati rutu koja je udaljena kilometar manje od vaše uobičajene linije, to je kilometar sačuvan za nešto drugo. Ako idete na duže putovanje, pobrinite se da isplanirate najefikasniji put. Većina ljudi danas samo ukuca adresu u GPS uređaj i prati upute. Umjesto toga, optimizirajte putovanje. Na primjer, GPS će vam obično predložiti najbržu rutu, koja nije nužno i ruta na kojoj ćete potrošiti najmanje goriva. Ostanite na auto-putevima što je više moguće i idite kroz gradove ili oblasti u kojim je gorivo najjeftinije.
Izbjegavajte gradsku vožnju u gužvi. Najbolji način da se postigne optimalna kilometraža za datu količinu goriva je da se vozi konstantnom brzinom. Tokom saobraćajne gužve to je nemoguća misija. Saobraćajne gužve možete izbjeći na nekoliko načina. Možete odabrati doba dana u kojem vozite, rutu kojom želite proći, ali i koristiti razne aplikacije za vožnju (Google Maps, Waze i slično).
Obratite pažnju na broj obrtaja i koristite tempomat. Nije preporučljivo voziti pri izuzetno niskim obrtajima u visokom stepenu prijenosa jer to može napraviti više štete nego koristi. Pored toga, korištenjem tempomata u odgovarajućim uslovima (treba ga izbjegavati na brdovitom terenu) može se poboljšati ušteda goriva do 14%. Održavanje ravnomjernog broja obrtaja je siguran način da se poboljša učinkovita potrošnja goriva. Iz sigurnosnih razloga, nikad ne koristite tempomat u nepovoljnim vremenskim uslovima.
Držite odstojanje. Održavanje odgovarajućeg odstojanja u saobraćaju nije samo sigurnosna praksa, već i način da se uštedi gorivo. Održavanjem veće udaljenosti od vozila ispred omogućavaju se pravovremene i glatke korekcije, uz relativno stalan tempo, a pruža se i bolja preglednost situacije na kolovozu.
Dok ste na pumpi
Nemojte koristiti gorivo s nižim oktanskim brojem od preporučenog. Možda bi bilo primamljivo izabrati gorivo nižeg kvaliteta (zbog prilično velike razlike u cijeni), ali ipak uvijek treba koristiti klasu koju preporučuje proizvođač. Povećanjem oktanskog broja generalno nećete ostvariti nižu potrošnju (v. okvir u nastavku teksta), ali snižavanje oktana može škoditi jer će računar motora prilagoditi vrijeme paljenja tako da odgovara gorivu (tu korekciju obavlja tzv. knock senzor ili senzor detonacija o kojem će biti više riječi u nekom od narednih tekstova), a to bi moglo dovesti do veće potrošnje goriva. Neki automobili su dizajnirani tako da rade na niskom oktanskom broju, što gorivo čini jeftinijim, dok drugi zahtijevaju visok oktanski broj. U oba slučaja, ostvarit ćete najbolju potrošnju goriva kada koristite ono što proizvođač preporuči.
Napunite rezervoar rano ujutro ili kasno uvečer. Ako rezervoar punite kada je napolju najhladnije – rano ujutro ili kasno uvečer i izbjegavate dnevnu vrućinu – gorivo će biti gušće. Na taj način ćete dobiti više goriva za isti novac.
Ne dosipajte gorivo dok je priključena cisterna. Kada vide kamion za gorivo kako obnavlja zalihe na benzinskoj pumpi mnogi vozači pomisle: „Odlično! Svježe gorivo!” To je zapravo sasvim netačno. Kada cisterna pretače gorivo u podzemne rezervoare za skladištenje, ona podiže ostatke s dna rezervoara, koji onda mogu pronaći put do motora i poremetiti potrošnju. Potrudite se da punite samo kada kamion za gorivo NIJE tu. Aditivi za gorivo. Može li aditiv za gorivo donijeti uštedu goriva? Veći dio stručne javnosti reći će – ne. Prema brojnim izvještajima potrošača, malo je vjerovatno da aditiv za gorivo poboljša performanse automobila i poveća učinkovitost potrošnje goriva. Doduše, neki proizvodi mogu imati određeni uticaj, ali će efekti biti toliko maleni da većina vozača nikada neće primijetiti razliku. Ima aditiva za gorivo koji navodno smanjuju potrošnju goriva tako što čiste dijelove motora, rezervoar za gorivo, brizgaljke i druge elemente. Te aditive ne treba koristiti previše često, ali s vremena na vrijeme možda mogu pomoći u održavanju optimalnog rada motora.
Oktanski broj i knock senzor
Oktanski broj je mjera otpornosti goriva na samozapaljenje. Drugim riječima, oktan ne poboljšava sagorijevanje – on sprečava da se mješavina zraka i goriva u motoru zapali prije nego što bi trebalo. Pored toga, oktanski broj ne znači i veću energetsku vrijednost samog benzina. Otpornost na samozapaljenje je bitna kod motora s većim kompresijskim odnosom budući da zbog velikih pritisaka u cilindru može doći do nekontroliranog samozapaljenja goriva (detonacije) i prije nego što svjećica baci varnicu. Ta pojava je veoma štetna za motor i može izazvati velika oštećenja uslijed povećanja temperature motora.
Knock senzor ili senzor detonacija u motoru je piezoelektrični kristal kvarca čija je uloga da „sluša“ motor i otkriva detonacije. Informacije iz tog senzora prosljeđuju se centralnom računaru koji po potrebi pomjera ugao pretpaljenja tako da maksimalno eliminira detonacije.