U trenutku kada kupite automobil, on počinje gubiti vrijednost – neki modeli brže od drugih. Međutim, postoje načini na koje možete umanjiti neizbježni gubitak i budete spremni za preprodaju kada se poželite „ponoviti“.
Kada ste kupili svoj posljednji automobil, vjerovatno niste razmišljali o tome kolika će biti njegova preprodajna vrijednost kada dođe vrijeme da ga prodate. To je sasvim prirodno, jer je kupovina vozila često protkana emocijama: možda kupujete automobil o kojem ste oduvijek sanjali ili ga uzimate zato što porodica raste i zahtijeva više prostora; ili ste možda upravo dobili unapređenje i automobil kupujete da biste proslavili. Šta god da je razlog, četvorotočkaši su jedna od onih „čudnih“ investicija kod kojih se veoma rijetko vraćaju uložena sredstva. S druge strane, automobile smo nekada koristili tokom dužeg perioda – naši roditelji su možda promijenili svega dva ili tri modela tokom čitavog vozačkog staža – da bismo ih posljednjih godina počeli redovnije mijenjati, češće od mobilnih telefona!
Pad vrijednosti bilo čega što posjedujemo neprijatan je koliko i neizbježan. To je postepeni proces u kojem, tokom vremena, uslijed habanja raznih dijelova, automobil procentualno gubi vrijednost u odnosu na prvobitnu cijenu u salonu. Zapravo, na gubitku smo onog trenutka kada sjednemo za volan i napustimo prodajno mjesto: procjene kažu da u tom trenutku vozilo gubi oko 11 % vrijednosti, da bi se to nastavilo tempom od između 15 % i 25 % preostale vrijednosti svake godine, tokom pet prvih godina. Međutim, taj gubitak vrijednosti uslijed starenja može se amortizirati pravilnom njegom i održavanjem.
Vaš automobil vrijedi onoliko koliko će ga neko platiti
Čak i ako planirate zadržati automobil do „sudnjeg dana“ ili ga nemate namjeru mijenjati u skorije vrijeme, poželjno je da vaše vozilo što duže zadrži maksimalnu tržišnu vrijednost te da u svakom trenutku bude privlačan potencijalnim kupcima ako ga ikada odlučite prodati. Kada taj dan konačno dođe, suočit ćete se s jakom konkurencijom u oglasima za polovne automobile, dok će neki naizgled nevažni problemi natjerati kupce da precrtaju vaše vozilo sa spiska da mu drastično obore cijenu.
Više je stvari koje mogu imati negativan uticaj na vrijednost vozila tokom prodaje i njegov životni vijek i neke od njih će vas sigurno iznenaditi. Krenimo redom.
Dokumentacija
Kupci polovnih automobila željet će se uvjeriti da kupuju automobil koji je pravilno održavan. Zato treba postojati dokumentacija o svim intervencijama koje su obavljene na automobilu, od promjene ulja i rotiranja guma, do redovnih malih i velikih servisa. Čuvajte sve račune u fascikli i pokažite ih kupcima kako biste ih ubijedili da ste učinili sve što ste mogli da održite vozilo u vrhunskom stanju i izbili im iz ruke argumente za cjenkanje.
Estetika
Unutrašnjost automobila je važan faktor koji doprinosi njegovoj vrijednosti. Besprijekoran, čist enterijer, bez neprijatnih mirisa, prašine i fleka ostavit će snažan pozitivan utisak na svakog kupca. Slično važi i za vanjštinu: i najmanje ogrebotine ili udubljenja privući će pažnju, a podjednako loš utisak ostavljaju oštećenja karoserije, kao i izblijedjela boja i zaprljani plastični elementi, odnosno farovi i stražnja svjetla, stakleni paneli, vjetrobranska i prozorska stakla. Strukturni integritet vozila je također važan, tako da sva veća oštećenja treba sanirati i s funkcionalnog aspekta, pored estetskog.
Održavanje
Da biste zadržali cijenu automobila, investirajte u njegovo pravilno servisiranje. Ne štedite na održavanju vozila, jer ako ne servisirate automobil redovno, rizikujete značajne probleme koji utiču na izgled i pouzdanost. Neki veliki problemi koji mogu umanjiti preprodajnu vrijednost automobila obuhvataju probleme s motorom, mjenjačem, kočnicama, sistemom upravljanja, električnim i elektroničkim instalacijama, neispravnim senzorima, kao i probleme s korozijom. Važno je još i gdje i kako vršite popravke na vozilu, pa se potrudite da ih obavljate u renomiranom servisu kako biste smanjili rizik od bilo kakvih problema s popravcima koji se mogu pojaviti u trenutku prodaje.
Konkretni problemi koje treba riješiti
Prilikom kupovine polovnog automobila potrebno je provjeriti čitav niz elemenata, a s praktične strane treba obratiti pažnju na nekoliko „crvenih zastavica“ koje će svakom kupcu podići obrvu i pobuditi sumnju u stvarni kvalitet robe koju treba platiti.
- Neprijatni mirisi. Posvećeni kupci automobila imaju moć da „namirišu“ problem, figurativno i bukvalno. Neprijatan vonj kućnih ljubimaca, dima cigareta i drugih aromatičnih đakonija koje se povremeno provlače kroz kabinu otkinut će dobar komad od tražene cijene. Zato odvojite nekoliko sati za druženje s usisivačem, sredstvima za održavanje enterijera, starim krpama i neutralizatorom mirisa kako biste se riješili smrada.
- Naljepnice za branike i drugi ukrasi. Razumljivo je, ponosni ste na mnogo toga u životu – djecu, porodicu, omiljeni sportski klub ili političku stranku – i želite to podijelite sa svijetom oko sebe. Međutim, osim ako ne prodajete automobil članu porodice, kupac vjerovatno neće mariti za to i neće se mnogo obradovati vašim naljepnicama na braniku ili nekom drugom dijelu automobila.
- Neobična boja. Postoje različita istraživanja na temu koje boje automobila privlače najviše kupaca. Na primjer, prema analizi web-lokacije iSeeCars.com, automobili obojeni u zlatnu boju imaju tendenciju da devalviraju čitavih 37,1 % tokom tri godine – više od 12 % više u poređenju s prosječnim automobilom. S druge strane, žuti automobili mnogo manje gube na vrijednosti, svega 27 % tokom te iste tri godine. Vjerovali ili ne, boja automobila u izvjesnoj mjeri utiče i na šanse da se nađete u saobraćajnoj nezgodi. Pored toga, boja iziskuje konstantnu njegu i pošto je efekte promjene boje uzrokovane mehaničkim i atmosferskim uslovima gotovo nemoguće poništiti, važno je da vozilo redovno perete, polirate i voskirate.
- Pukotine na vjetrobranskom staklu. U mnogim državama vožnja s napuklim vjetrobranskim staklom je nezakonita, jer može ometati vozača i izazvati veća oštećenja tokom vožnje. Kupci automobila će odmah uočiti sve pukotine i zato nema razloga da prije prodaje ne posjetite servis i sanirate taj problem. Često je to brza intervencija koja ne zahtijeva velika ulaganja.
- Neravnomjerno ili pretjerano istrošene gume. Ljudi koji gledaju polovni automobil pažljivo će pregledati gume u potrazi za tragovima neravnomjernog habanja, što može biti znak zanemarivanja ili oštećenja sistema za vješanje. Pažnju će usmjeriti i na modele i brend guma, jer ako se oni ne poklapaju, automobil bi se mogao ponašati nepredvidivo. Pošto su gume jedna od većih investicija, kupci mogu tražiti da snizite cijenu.
- Zamagljeni farovi. Požutjela i izblijedjela stakla farova značajno umanjuju privlačnost vozila. Srećom, taj problem se može riješiti na više načina, kako u servisu tako i u domaćoj radinosti. Dostupni su različiti kompleti i sredstva za reparaciju farova koji imaju smjesu za poliranje, a ponekad čak i dodatak za električni alat. Neki vozači ponavljaju recept „uradi sam“ koji uključuje pastu za zube, sodu bikarbonu i staru četkicu za zube.
- Napukla stražnja svjetla. Nezgode na parkingu se događaju svakodnevno, a u njima često strada zaštitna plastika na stražnjoj grupi svjetala. Na svu sreću, većina svjetala na modernim automobilima može se jednostavno zamijeniti pomoću odvijača, mada je u nekim slučajevima potreban napredniji alat. U svakom slučaju, popravak ne košta, ali vrijedi.
- Nepopravljena oštećenja. Kupci od zanata znat će da pronađu oštećenja koja ukazuju na eventualno zanemarivanje ili grubu eksploataciju vozila koje ispituju. Na primjer, ogrebotine na točkovima mogu ukazati na to da je automobil vjerovatno naletio na ivičnjak. To je uvijek loša vijest, jer se nabijanjem prednjih točkova na ivičnjak često prouzrokuju oštećenja važnih komponenata sistema vješanja kao što su spone, ležajevi točkova ili kuglični zglobovi.
- Pretjerane modifikacije. Mnogi vozači uživaju u prilagođavanju automobila svojim potrebama. No, slično kao i za naljepnice, ono što je za jednu osobu savršeno prilagođavanje, za drugu je noćna mora. Uklanjanje modifikacija učinit će automobil mnogo privlačnijim široj publici. Recimo, zatamnjena stakla često odbijaju potencijalne kupce, posebno ako se radi o stražnjem staklu, gdje folije mogu dovesti do oštećenja odleđivača. Pored toga, podozrenje kupaca izazivaju i modifikacije na ogibljenju, pa automobili sa spuštenim ili podignutim ovjesom mogu biti problematični pošto nema garancije da je sve urađeno na najbolji način. Ako se modifikacije ovjesa ne urade kako treba, fabrička garancija dolazi pod znak pitanja.
* * *
Sve u svemu, možete učiniti mnogo toga da sačuvate vrijednost svog automobila i učinite ga privlačnijim potencijalnim kupcima, ako ga ikada odlučite prodati. Važno je da zapamtite da preprodajna vrijednost vašeg automobila nije određena samo njegovom estetikom. Određuje je i strukturalni integritet vozila. Od ključnog je značaja da popravite sve veće strukturalne nedostatke i otklonite rizik od potencijalnih problema koji negativno utiču na pouzdanost i sigurnost vozila i umnogome smanjuju njegovu vrijednost pri preprodaji.
Koristite podne prostirke
Veliki broj vozača iz nekog neobjašnjivog razloga ne koristi podne prostirke u svom automobilu. To je čudno, jer podne prostirke umnogome doprinose održavanju higijene enterijera, posebno tokom jesenjih i zimskih mjeseci, kada se u vozilo unose voda, bljuzgavica, prljavština i so. Mrlje od soli se teško uklanjaju i vremenom mogu značajno narušiti, pa i oštetiti strukturu unutrašnjosti vozila. Korištenje podnih prostirki koje se mogu ukloniti i koje se mogu povremeno mijenjati – posebno onih koje su skrojene po mjeri konkretnog modela automobila – odličan je način da se zaštiti unutrašnji prostor vozila i omogući da ono zadrži svoju vrijednost i dostigne najvišu moguću cijenu pri preprodaji.