Pripremite se za proljetnu vožnju - za kupovinu preko 100 BAM, dostava je besplatna! Kupite sada

Pripremite se za proljetnu vožnju - za kupovinu preko 100 BAM, dostava je besplatna! Kupite sada

Hladne glave na vrelom asfaltu

Visoke temperature zakleti su neprijatelj automobilskih motora i potencijalni vinovnici skupih kvarova

Sumorne najave prognostičara o predstojećim tropskim mjesecima i novim temperaturnim rekordima nikoga ne ostavljaju ravnodušnim. Posebno su zabrinuti vozači, svjesni činjenice da su visoke temperature zakleti neprijatelj automobilskih motora i potencijalni vinovnici skupih kvarova. Zato se tim problemom treba pozabaviti na vrijeme, prije nego što se skriveni problemi otkriju u nezgodnom trenutku ili kada je šteta već učinjena.

Ključnu ulogu u održavanju optimalne radne temperature motora vozila ima hladnjak motora. Tokom rada motor stvara znatnu količinu toplote i bez odgovarajućih rashladnih mehanizama, brzo bi se pregrijao i podlegao velikim oštećenjima. Hladnjak to sprečava tako što toplotu iz motora kombinacijom procesa kondukcije i konvekcije prenosi u vanjsku sredinu, koristeći rashladnu tekućinu, obično mješavinu vode i antifriza. Taj proces omogućava da motor radi u okviru predviđenog temperaturnog opsega, čime se osigurava njegova maksimalna efikasnost i dug životni vijek.

Kada motor radi na optimalnoj temperaturi, gorivo sagorijeva efikasnije, smanjuje se njegova potrošnja, kao i emisija štetnih plinova, što je u skladu sa sve istaknutijim principima ekološke vožnje. Adekvatnim hlađenjem sprečavaju se i neugodne posljedice pregrijavanja i termički stres na brojnim dijelovima motora. Redovno održavanje hladnjaka, uključujući ispiranje i dopunjavanje rashladne tekućine, ključno je da bi se osigurala njegova kontinuirana efikasnost.

Otkuda toliko toplote u motoru?

Motori s unutrašnjim sagorijevanjem nisu naročito efikasni u pretvaranju hemijske energije u mehaničku snagu, tako da se najveći dio energije goriva (blizu 70%) pretvara u toplotu. Gotovo nevjerovatno zvuči činjenica da automobil koji se kreće auto-putem rasipa dovoljno toplote da zagrije dvije kuće srednje veličine!

Veći dio toplote stvorene sagorijevanjem goriva odvodi se putem sistema ispušnih plinova, ali izvjesnu količinu upija i motor koji se na taj način konstantno zagrijava. Sagorijevanje goriva i trenje pokretnih dijelova proizvodi veliku količinu toplote i bez efikasnog sistema hlađenja, temperatura u motoru bi nekontrolirano rasla i on bi prestao funkcionirati poslije samo nekoliko minuta.

Zadatak rashladnog sistema u vozilu je da temperaturu motora drži na tzv. idealnoj vrijednosti, koja za većinu motora iznosi nešto više od 93 stepena Celzijusa. Ta temperatura smatra se idealnom jer osigurava da:

  • komora za sagorijevanje bude dovoljno topla da osigura adekvatno sagorijevanje i smanjenu emisiju štetnih produkata;
  • motorno ulje ima manju viskoznost, tako da se pokretni dijelovi motora lakše kreću, a motor troši manje energije;
  • metalni dijelovi budu izloženi manjem habanju.

Sistem za hlađenje motora u automobilu zasniva se na cirkulaciji rashladne tekućine

Komponente sistema za hlađenje u automobilu

Sistem za hlađenje motora u automobilu zasniva se na cirkulaciji rashladne tekućine. Pumpa za vodu usmjerava tekućinu u blok motora, gdje prolazi kroz kanale raspoređene oko cilindara (gdje temperature dostižu i 1300 °C), da bi se zatim vratila kroz glavu motora. Na mjestu gdje rashladna tekućina napusti motor nalazi se termostat: sistem oko termostata provodi tekućinu direktno nazad na pumpu ako je termostat zatvoren, a u slučaju da je otvoren tekućina će najprije proći kroz hladnjak. Postoji i poseban krug za sistem grijanja, koji tekućinu iz glave cilindra propušta kroz jezgro grijača kabine, a zatim nazad do pumpe.

  • Rashladna tekućina: najčešće je u pitanju mješavina vode i etilen-glikola, poznata i kao antifriz, a u njoj se nalaze i aditivi za povećanje otpornosti na koroziju.
  • Pumpa za vodu: u pitanju je jednostavna centrifugalna pumpa koju pokreće remen povezan s radilicom motora. Tekućina koja napušta pumpu prvo teče kroz blok motora i glavu cilindara, zatim u hladnjak i na kraju nazad do pumpe.
  • Hladnjak: u pitanju je naročita vrsta izmjenjivača toplote dizajniranog za prijenos toplote iz vruće rashladne tekućine koja kroz njega protiče na zrak koji kroz njega prodire pasivno tokom vožnje ili aktivno radom ventilatora. Većina modernih automobila koristi aluminijske hladnjake koji su napravljeni lemljenjem tankih aluminijskih rebara na spljoštene aluminijske cijevi.
  • Poklopac hladnjaka: uloga poklopca hladnjaka je da poveća tačku ključanja rashladne tekućine tako što hermetički zatvara hladnjak i dovodi do povećanja pritiska u sistemu.
  • Termostat: glavni zadatak termostata je da omogući motoru da se brzo zagrije, kao i da održava optimalnu radnu temperaturu. To se postiže reguliranjem količine vode koja prolazi kroz hladnjak.
  • Ventilator hladnjaka: ovaj dio usmjerava zrak ka rebrima hladnjaka i njime se upravlja pomoću termostatskog prekidača ili putem računara motora.

U rashladni sistem ubraja se i sistem grijanja kabine (hladnjak grijanja), poznat i kao „mali hladnjak“ čiji ventilator ubacuje zrak kroz jezgro grijača u putnički prostor.

Njegovo veličanstvo hladnjak

Kao jedan od najangažiranijih automobilskih dijelova, hladnjak neprekidno radi na održavanju optimalne radne temperature motora. Ta izloženost konstantnom radnom opterećenju visokog intenziteta čini ga podložnim kvarovima koji utiču na performanse motora, ali mogu izazvati i čitav niz velikih problema. Treba zapamtiti da su posljedice kvarova hladnjaka obično drastične i često završavaju skupim popravkama, tako da nikad ne treba žaliti vrijeme utrošeno na kontrolu njegovih komponenti.

Probleme u radu hladnjaka obično nije teško uočiti, zahvaljujući lako prepoznatljivim simptomima. Recimo, ako dođe do propuštanja na crijevima hladnjaka kroz koja cirkulira rashladna tekućina, koje nastaje kao posljedica korozije i habanja, vozač će uočiti rast temperature motora, pojavu vodene pare ispod poklopca motora, mrlje od tekućine na tlu dok je automobil parkiran, a u slučaju većeg gubitka rashladne tekućine oglasit će se i odgovarajuća lampica upozorenja na instrument tabli. U slučaju kvara na termostatu, pojavit će se očitavanje veoma visoke temperature motora, obično iznenada tokom vožnje, a može se uočiti i curenje tekućine u okolini termostata.

Ako se na hladnjaku pojave pukotine ili rupe (obično su u pitanju manja, teško uočljiva oštećenja uzrokovana naslagama u rashladnom sistemu ili mehaničkim oštećenjima), simptomi su slični kao kod crijeva koje propušta: rast temperature motora, pojava pare ispod haube, uključivanje signalne lampice upozorenja o pregrijavanju, tragovi rashladne tekućine ispod automobila. Neispravna pumpa za vodu oglašava se na sličan način, s tim da se često pojavljuje i zvuk „cviljenja“ koji se čuje iz prednjeg dijela automobila.

Neispravan ventilator hladnjaka automobila je posebno neugodan kvar u uslovima gradske vožnje, odnosno pri kretanju malim brzinama (ispod 30 km/h), kada nema stabilnog protoka zraka kroz hladnjak. Tada se uočava postepeno povećanje temperature pri malim brzinama, a taj problem obično prestaje kada se poveća brzina kretanja.

Probleme u radu hladnjaka obično nije teško uočiti

Popravak ili kupovina novog hladnjaka

Problemi s hlađenjem svrstavaju se u najčešće kvarove na automobilima, a pregrijavanje se svrstava u deset najčešćih problema s kojima se suočavaju vozači na putu. Srećom, većina kvarova povezanih sa sistemom hlađenja može se lako otkloniti, ako se popravku pristupi na vrijeme i bez odlaganja. Ako primijetite da se motor pregrijava, neophodno je da se odmah obratite profesionalnom mehaničaru koji će obaviti adekvatnu dijagnostiku i predložiti popravak ili zamjenu oštećenih dijelova.

Pitanje oko kojeg se vozači često pogađaju sa svojim mehaničarima, kada okolnosti do toga dovedu, odnosi se na poznatu nedoumicu – popraviti stari ili kupiti novi hladnjak. Zagovornika jedne ili druge opcije ima podjednako na obje strane, ali u svakom slučaju preporuka se treba zasnivati na objektivnoj procjeni stanja svih dijelova rashladnog sistema.

Kupovina novog hladnjaka ima očigledne prednosti kada su pitanju pouzdanost, efikasnost i dugovječnost. Novi hladnjaci često koriste unaprijeđene tehnologije i kvalitetnije materijale, koji osiguravaju bolje performanse u poređenju sa starijim modelima, odnosno efikasniju regulaciju temperature motora. Dodatni plus je i garancija proizvođača, koja kupcu treba pružiti potrebnu bezbrižnost u vezi s kvalitetom i izdržljivošću ove vitalne komponente svakog automobila.

Druga i značajnija prednost kupovine novog hladnjaka odnosi se na izbjegavanje potencijalnih skrivenih problema sa starim hladnjakom, kao što su curenja i strukturalne slabosti. Tokom vremena, korozija, habanje i oštećenja od krhotina u rashladnoj tekućini mogu ugroziti efikasnost hlađenja, čak i nakon popravka, koji se obično svodi na zamjenu crijeva i dodavanje različitih aditiva za sanaciju sitnih strukturnih oštećenja. Novi hladnjaci po pravilu osiguravaju bolju otpornost na koroziju i imaju ojačanu konstrukciju, što dodatno doprinosi dugovječnosti i pouzdanosti.

Mitovi (i zablude) o hladnjaku

Kako se približava ljeto, hladnjak postaje sve češća tema među vozačima koji se žele efikasno izboriti s problemima koje donosi to godišnje doba. Međutim, u obilju dostupnih informacija o najvažnijoj komponenti sistema za hlađenje motora provlače se i neke zablude na koje ovom prilikom skrećemo pažnju.

  1. Insekti mogu ozbiljno oštetiti hladnjak

Vlada uvriježeno mišljenje da insekti koje „pokupimo“ u vožnji imaju potencijal da oštete hladnjak. Iako bi se to možda moglo dogoditi u nekom ekstremnom scenariju, u realnom okolnostima nema razloga za brigu – koliko god insekata bilo naslagano na rebrima, možete biti spokojni u pogledu njihovog negativnog uticaja na strukturu hladnjaka.

  1. Kada se rashladna tekućina pregrije, treba usporiti

Da, ako želite dokrajčiti motor. Zapravo, to je suprotno od onoga što trebate uraditi. Da bi rashladna tekućina i zrak prolazili kroz hladnjak, automobil se mora nastaviti kretati – štaviše, povećanje brzine može poboljšati protok rashladne tekućine. Također, možete uključiti grijač kabine kako biste dodatno rashladili motor.

  1. Nije važno kakvu vrstu antifriza koristim

Ako baš morate uštediti, bilo koja vrsta antifriza je bolja nego da koristite destiliranu vodu ili pretjerano razrijeđenu rashladnu tekućinu. Međutim, ako vozite skuplje vozilo, pogrešna vrsta antifriza može uzrokovati izvjesna oštećenja. Da biste bili sigurni, uvijek provjerite upute za korištenje kako biste potvrdili preporučenu vrstu ulja i antifriza.

  1. Malo curenje nije problem

Ako mislite da ne treba obraćati pažnju na nekoliko kapi antifriza koje vidite ispod haube, varate se. Glikol iz rashladne tekućine je otrovna hemikalija koja može naštetiti okolini, a posebno su ugroženi kućni ljubimci i mala djeca. Pored zdravstvenih rizika, sporo curenje će prije ili kasnije dovesti do kvara sistema za hlađenje. Dakle, ako primijetite curenje, pozabavite se njime bez odlaganja.

Ostavite komentar

Trebate pomoć, preporuku ili savjet?

https://www.autohub.ba/images/uploaded/treba-vam-pomoc_1000.jpeg

Konsultirajte se i naručite telefonom

Zatražite personaliziranu ponudu
Tim stručnih konsultanata će vam veoma rado pomoći da napravite pravi izbor za svoje vozilo. Naše dugogodišnje iskustvo u prodaji auto dijelova pomoći će vam da riješite sve dileme.
Nazovite nas svakog radnog dana
od 8:00 do 18:00 i subotom od 8:00 do 16:00.
Svi automobilski dijelovi na jednom mjestu: amortizeri, filteri, plivajući zamajac, motorna ulja, set kvačila, letva volana, alternator i drugi rezervni dijelovi za vaš automobil. Savremena internetska prodavnica automobilskih dijelova, alata i opreme nudi najširi dijapazon dijelova i cijena kroz efikasno pretraživanje najboljih rezervnih dijelova za vašeg četvorotočkaša, po pristupačnim cijenama, uz besplatnu isporuku. Na pravom ste mjestu!