Da te pitam... (Vozačke nedoumice, drugi dio)

Svaki vozač će se, prije ili kasnije, suočiti s nekakvim problemom

Šta najviše muči vozače širom svijeta, koje su to nepoznanice, nedoumice, zagonetke i zablude koje ih dovode na forume, blogove, u majstorske radionice (ili kod vidovnjaka kad sve ostale opcije zakažu) – sve u nadi da će tamo pronaći odgovore koje traže? U drugom dijelu ove priče ponovo smo izdvojili neka od pitanja čije rješenje vozači, i oni koji bi to željeli postati, traže na valovima interneta.

Sjedeći za volanom svaki vozač će se, prije ili kasnije, suočiti s nekakvim problemom. Bilo da su u pitanju iznenadni kvarovi na vozilu, (ne)provjereni stručni savjeti, problemi u saobraćaju i slične muke, svaki iole savjestan vlasnik automobila potrudit će se da pronađe najbolje rješenje za svoj problem. U tome mu najviše mogu pomoći provjereni mehaničari, ali i mnogi kvalitetni sadržaji na internetu, koji često kriju blagotvorne savjete za prevazilaženje većine navedenih problema.

Evo na kakve odgovore su nabasali korisnici koji su se suočili s nekim od najčešćih izazova tokom korištenja automobila.

Zašto se ponekad mijenja i alternator prilikom zamjene akumulatora?

Zamjena akumulatora je intervencija s kojom je upoznata većina vozača, ali ono što može zbuniti je to što je ponekad neophodno zamijeniti i alternator. Razumijevanje zašto to može biti važno uključuje dodatno pojašnjenje odnosa između akumulatora i alternatora u okviru električnog sistema vozila.

Akumulator i alternator pružaju važan doprinos nesmetanom funkcioniranju električnih i elektroničkih instalacija u automobilu. Akumulator, kao i svaka baterija, skladišti električnu energiju, osiguravajući početnu snagu neophodnu za pokretanje motora. U međuvremenu, alternator generira električnu energiju dok motor radi, puni bateriju i osigurava neprekidno snabdijevanje strujom za pokretanje svih električnih sistema.

Vremenom, akumulator gubi sposobnost da zadrži punjenje uslijed hemijskih reakcija koje se odvijaju u njemu. Faktori kao što su ekstremni vremenski uslovi, česta kratka putovanja ili ostavljanje uključenih svjetala i elektronike kada je motor isključen mogu ubrzati pražnjenje baterije. To dalje prouzrokuje probleme pri pokretanju automobila. Alternator ulazi u igru dok motor radi i kompenzira sve nedostatke u snabdijevanju električnom energijom, dok istovremeno puni bateriju. Kada kapacitet akumulatora oslabi ili se on sasvim pokvari, to dodatno opterećuje alternator. U pokušaju da nadoknadi slabu bateriju, alternator će raditi pod pojačanim opterećenjem kako bi zadovoljio potrebe automobila za strujom. Nažalost, to povećano opterećenje može dovesti do pregrijavanja i prijevremenog kvara alternatora.

Otkrivanje tog problema nije uvijek jednostavno, jer neispravan alternator može biti pogrešno dijagnosticiran kao kvar akumulatora. Naime, obje komponente električnog sistema mogu ispoljiti slične simptome, kao što su sporo pokretanje ili smanjenje intenziteta svjetla u sistemu za osvjetljenje. Zbog toga je od suštinskog značaja da profesionalni mehaničar provede detaljnu dijagnostiku kako bi identificirao stvarnog krivca i spriječio nepotrebne zamjene. Mudro bi bilo, ubrzo nakon zamjene dotrajalog akumulatora, provjeriti i zdravlje alternatora. Naime, preporučljivo je prilikom zamjene akumulatora zamijeniti i alternator, naročito na vozilima s velikim brojem pređenih kilometara, a posebno je važno učiniti to prvi put nakon kupovine polovnog vozila. S druge strane, kupovina novog alternatora može biti popriličan izdatak te se kao efikasna alternativa nameće remont alternatora (ukoliko mehaničar procijeni da je to potrebno).

Rana zamjena motornog ulja u novom automobilu zaista može napraviti značajnu razliku

Pomaže li rana zamjena ulja u novom automobilu u razrađivanju motora?

Rana zamjena motornog ulja u novom automobilu zaista može napraviti značajnu razliku u procesu razrade novog motora. Kada kupite nov automobil, početno ulje s kojim dolazi iz fabrike je specijalno formulirano tako da pomogne da se motor što bezbolnije „razgazi“. Međutim, to ulje može sadržati metalne opiljke i zagađivače koji su prirodni nusproizvodi koji se talože u novom motoru. Iako su obično bezopasni na kratke staze, mogu dovesti do dugoročnih skupih problema ako se potpuno zanemare.

Rana zamjena ulja, obično nakon prvih 2000 pređenih kilometara, može pomoći u uklanjanju nečistoća i osigurati glatko razrađivanje svih dijelova motora. Svježe ulje osigurava bolje podmazivanje svih pokretnih dijelova unutar motora, smanjujući trenje i omogućavajući im da se umjerenije troše. To, zauzvrat, može poboljšati performanse motora i smanjiti potrošnju goriva.

Međutim, važno je napomenuti da preporuke proizvođača uvijek dolaze na prvo mjesto. Provjerite upute u vezi s postupkom razrađivanja i intervalima zamjene ulja. Korištenje odgovarajućeg nivoa i tipa ulja koje je odredio proizvođač ključno je za adekvatno podmazivanje i dug vijek automobila.

Koji dijelovi na automobilu prvi zahtijevaju popravku?

Ne uzimajući u obzir dijelove s potencijalnim fabričkim nedostacima, ovo su dijelovi automobila koji prvi otkazuju poslušnost:

  • Tokom prvih 80.000 kilometara samo ćete izvršiti redovne zamjene ulja u sklopu malih servisa, barem jedan veliki servis, možda ćete zamijeniti elemente kočionog sistema i rješavati neke izolovane kvarove kao što su zamjena sijalica, akumulatora itd.
  • Između 80.000 i 200.000 kilometara automobil će doživjeti neke očekivane kvarove i zahtijevati nešto veće izdatke za održavanje. To mogu biti kvarovi različitih senzora, releja i kontrolnih jedinica, startera, alternatora, sijalica, neka „manja“ curenja tekućina, kvarovi na prekidačima, kočionim diskovima i pločicama Dalje, u ovom intervalu se najčešće pojavljuju i prvi problemi s komponentama servo upravljača, zatim problemi s hladnjakom, klima uređajem i grijačima, modulima, komponentama sistema upravljanja i ovjesa, bravama, regulatorima prozora itd.
  • Poslije 200.000 i više pređenih kilometara automobil je zaradio značajnije habanje i svašta se može dogoditi.

Što se guma tiče, one se troše u zavisnosti od kvaliteta, načina vožnje i prirodnih uslova. Naravno, fabrički loše dizajnirani dijelovi mogu u velikoj mjeri promijeniti ovaj spisak očekivanih kvarova.

Koji su najvažniji popravci koje trebamo znati obaviti sami?

Mnogima od nas praktično je nemoguće zamisliti život bez automobila. Na neki način, oni predstavljaju dio naših života, gotovo člana porodice. No, kao i mnoge drugi stvari i automobili nas s vremena na vrijeme mogu neprijatno iznenaditi neočekivanim kvarovima. Vjerovatno nema veće frustracije na cesti od automobila koji je u kvaru kada je najpotrebniji, pa zato valja ovladati nekim vještinama koje mogu spriječiti ili rano izliječiti neke od tih problema.

Redovna provjera i zamjena motornog ulja jedna je od najosnovnijih „uradi sam“ vještina. Naravno, to ne važi u slučaju da su filter za ulje i čep za ispuštanje ulja teško dostupni. Osnovni koraci obuhvataju ispuštanje starog ulja uklanjanjem čepa za ispuštanje ulja, odvrtanje filtera za ulje i pražnjenje u posudu (najbolje stari kanister za gorivo koji je razrezan po strani). Slijedi postavljanje novog filtera za ulje i zavrtanje čepa za ispuštanje, uklanjanje poklopca otvora za punjenje ulja i sipanje svježeg ulja. Ništa što ne možete naučiti uz pomoć tutorijala dostupnih na internetu.

Druga najvažnija stavka u rutinskom „samoodržavanju“ su gume: zamjena točka s probušenom gumom ne mora biti bauk i zapravo bi mogla biti vještina koja spašava život. Osnovni koraci obuhvataju otpuštanje vijaka, korištenje postolja za podizanje automobila sa zemlje, uklanjanje matica, stavljanje rezervne gume, vraćanje matica i provjera jesu li matice čvrsto pritegnute.

Većina vozača zna šta su svjećice i koja je njihova uloga. Ti sitni dijelovi unutar cilindra stvaraju varnice za paljenje benzina, što je neophodan preduslov za pokretanje vozila. No one se relativno brzo troše i posle otprilike 15-ak hiljada kilometara zahtijevaju zamjenu. Popravak je zapravo prilično jednostavan.

Svećice se relativno brzo troše

Ako je akumulator prazan, radi li i dalje elektronska parkirna kočnica?

Elektronska parkirna kočnica zaista jeste elektronski sklop, ali ima sigurnosni sklop za takve situacije. Obično postoji funkcija za otpuštanje u nuždi koja se nalazi blizu ručice parkirne kočnice. U nekim slučajevima postoji rezervni izvor napajanja posebno dodijeljen za osnovne funkcije, uključujući i elektronsku kočnicu (ali treba imati na umu da i to rezervno napajanje ima ograničenja i da neće trajati beskonačno).

Ako se često suočavate s problemom istrošenog akumulatora, ključno je da se pozabavite osnovnim uzrokom kako biste spriječili potencijalne probleme ne samo s elektronskom parkirnom kočnicom već i s drugim električnim sistemima u automobilu.

Zašto su dizelski motori veći od benzinskih motora?

Dizelski motori su često veći od benzinskih zbog nekih fundamentalnih razlika u načinu na koji rade. Jedan od ključnih faktora je veći stepen kompresije kod dizelskih motora. To znači da je zrak unutar cilindara motora značajno sabijen i prije ubrizgavanja goriva. Da bi izdržali tu visoku kompresiju, dizelski motori zahtijevaju čvršće komponente, što prirodno rezultira većom ukupnom veličinom.

Drugi razlog za njihovu veću veličinu je potreba za generiranjem značajnog obrtnog momenta, posebno pri niskim obrtajima. Dizelski motori su poznati po svojoj sposobnosti da osiguraju veliku vučnu snagu, što ih čini pogodnim za primjene gdje je snaga od suštinskog značaja. Zapravo, dizelski motori koriste drugačiju vrstu sistema za ubrizgavanje goriva u poređenju s benzinskim motorima. Taj sistem obuhvata pumpe visokog pritiska i injektore, koji su obično glomazniji od svojih benzinskih pandana.

Na kraju, dizelski motori su poznati po ekonomičnoj potrošnji goriva. Veća veličina omogućava precizniju kontrolu sagorijevanja, što rezultira boljom kilometražom i smanjenom emisijom ispušnih plinova.

Je li promjena kočione tekućine zaista toliko važna?

Zamjena kočione tekućine može zaista napraviti značajnu razliku kada su u pitanju performanse i sigurnost automobila. Kočiona tekućina nije samo obična tekućina u vašem automobilu; ona igra ključnu ulogu u kočionom sistemu. Međutim, kao higroskopna supstanca, kočiono ulje ima tendenciju da vremenom apsorbira vlagu, što može dovesti do problema i neadekvatne reakcije kočnica, a to je scenario kojeg želimo izbjeći po svaku cijenu (zapamtite: kočnica glavu čuva). Drugi problem je korozija. Kočiona tekućina, kada se predugo ne mijenja, dozvoljava da se čestice hrđe uvuku u kočioni sistem, što također čini kočnice manje pouzdanim.

Svježa kočiona tekućina je kao dašak svježeg zraka za kočnice. Pomaže u održavanju konstantnog pritiska i osigurava sigurno zaustavljanje i adekvatnu povratnu reakciju pedale kočnice. Također, pravovremenom zamjenom kočione tekućine mogu se produžiti vijek trajanja ključnih komponenti kočionog sistema i spriječiti skupi kvarovi.

Za one koji žele znati više: kočiona tekućina funkcionira primjenom hidrauličkog pritiska i zbog toga ona nije stišljiva. Pored toga, kočiona tekućina se jako zagrijeva (kočnice stvaraju mnogo toplote), što je u redu, jer je tekućina formulirana tako da je postojana na visokim temperaturama. Međutim, kod tekućine koja je apsorbirala vlagu toplota će dovesti do ključanja vode i stvaranja džepova vodene pare koji čitavoj smjesi daju izvjesnu stišljivost. To znači da ćete, kada pritisnete papučicu kočnice, imati osjećaj da je gnječite i osjetit ćete slabije kočenje.

* * *

Ovu priču ćemo nastaviti u nekom od narednih tekstova na našem blogu. Pišite nam i ako imate pitanja na koja niste pronašli zadovoljavajuće odgovore. Potrudit ćemo se, u saradnji s našim stručnjacima, da vam pružimo adekvatne odgovore.

Šta vas je najviše iznenadilo na nekom automobilu?

Odgovor auto-mehaničara: „Prije mnogo godina radio sam za BMW kao mehaničar. Na kraju sam završio radeći na Z4 Roadsteru i pronašao čudnu šuplju cijev koja stoji pored motora i pričvršćuje se za zaštitni zid pomoću otvora. Na prvi pogled izgledalo je da je to fabrički ugrađen uređaj, ali mi nije bila jasna njegova mehanička namjena. Što je još zanimljivije, niko od ostalih mehaničara u servisu također nije znao o čemu se radi. Konačno sam pitao jednog od starijih mehaničara, koji je neko vrijeme radio s BMW-om i on je objasnio da je svrha šuplje cijevi da prikuplja i rezonira zvuk iz motora natrag kroz zaštitni zid kako bi vozač mogao „čuti i osjetiti“ motor. Vjerovali ili ne, to je bio fabrički ugrađen dio čija je jedina svrha da povećava buku motora u kabini!“

Ostavite komentar

Trebate pomoć, preporuku ili savjet?

https://www.autohub.ba/images/uploaded/treba-vam-pomoc_1000.jpeg

Konsultirajte se i naručite telefonom

Zatražite personaliziranu ponudu
Tim stručnih konsultanata će vam veoma rado pomoći da napravite pravi izbor za svoje vozilo. Naše dugogodišnje iskustvo u prodaji auto dijelova pomoći će vam da riješite sve dileme.
Nazovite nas svakog radnog dana
od 8:00 do 18:00 i subotom od 8:00 do 16:00.
Svi automobilski dijelovi na jednom mjestu: amortizeri, filteri, plivajući zamajac, motorna ulja, set kvačila, letva volana, alternator i drugi rezervni dijelovi za vaš automobil. Savremena internetska prodavnica automobilskih dijelova, alata i opreme nudi najširi dijapazon dijelova i cijena kroz efikasno pretraživanje najboljih rezervnih dijelova za vašeg četvorotočkaša, po pristupačnim cijenama, uz besplatnu isporuku. Na pravom ste mjestu!