Vikend akcija: Besplatna dostava za sve narudžbine preko 50 BAM! Kupite više i uštedite na dostavi. Kupite sada

Vikend akcija: Besplatna dostava za sve narudžbine preko 50 BAM! Kupite više i uštedite na dostavi.

Da te pitam... (Vozačke nedoumice, četvrti dio)

Poznavanje osnova automehanike pomaže vozačima da pravilno održavaju svoja vozila

Angažiranje u internetskim automobilskim zajednicama, forumima i grupama društvenih medija omogućava vozačima da dijele znanje, traže savjete i povezuju se s drugim ljudima koji baštine slična interesovanja. U novom nastavku priče o vozačkim nedoumicama prenosimo odgovore na neka od najčešćih pitanja iz „majstorskih radionica” na internetu.

Vozači često žele saznati više o svojim automobilima iz različitih razloga, praktičnih, sigurnosnih i ličnih. Poznavanje osnova automehanike pomaže vozačima da pravilno održavaju svoja vozila, čime im produžavaju životni vijek i smanjuju vjerovatnoću kvarova. Pored toga, znanje o osnovnim popravcima omogućava im da samostalno obavljaju neke zadatke, štedeći novac na naknadama za rad mehaničara, ali i da donose informirane odluke kada su u pitanju nabavke dijelova, popravci i usluge.

Poznavanje različitih sigurnosnih funkcija i razumijevanje kako ih efikasno koristiti može doprinijeti sigurnijoj vožnji i spriječiti saobraćajne nezgode. Konačno, dobar uvid u funkcioniranje automobila može promijeniti navike u vožnji koje smanjuju potrošnju goriva, kao i omogućiti efikasno prevazilaženje problema u hitnim situacijama ili kada stručna pomoć nije odmah dostupna.

Treba li motor biti topao ili hladan kada mijenjate ulje?

Temperatura motora može uticati na proces zamjene motornog ulja. Međutim, idealna temperatura za zamjenu ulja zavisi od specifičnih preporuka proizvođača vozila i konkretnih okolnosti:

  • Zamjena ulja kada je motor topao ima svojih prednosti: toplo ulje lakše teče, što mu omogućava da se potpunije isprazni iz motora. Na taj način može se ukloniti veći dio zagađivača iz motora.
  • Obično se ne preporučuje da se ulje mijenja kada je motor vruć. Vruće ulje može izazvati opekotine, a visoke temperature također mogu dovesti do toga da ulje brže iscuri i ne ispere nečistoće s dijelova motora u dovoljnoj mjeri.
  • Mijenjanje ulja kada je motor hladan je također uobičajena praksa. Ulje možda neće teći lako kao kada je toplo, ali to je i dalje održiva opcija, jer ostavlja dovoljno vremena za taloženje krupnih nečistoća.

Poželjno je da ulje potpuno iscuri prije nego što vratite čep – toplo mazivo će se brže ispustiti u posudu za ulje, ali mu je potrebno izvjesno vrijeme i da se ocijedi iz svih elemenata sistema. Od velike je važnosti i da pregledate upute za korištenje vozila i vidite ima li u njima bilo kakvih posebnih uputa proizvođača u vezi s postupcima zamjene motornog ulja.

Je li vožnja na veoma malim obrtajima štetna?

Vožnja na veoma niskim obrtajima motora, odnosno u visokom stepenu prijenosa pri malim brzinama – posebno ispod 1200 obrtaja u minuti – može imati i kratkoročne i dugoročne efekte (često se svrstava u loše navike kojima uništavamo automobil). Rad na niskom broju obrtaja u motorima s pogonom na plin i benzin koristi se samo kada nema opterećenja obrtnog momenta, odnosno u mirovanju. Benzinski motori mogu se oštetiti uslijed tzv. „vučenja“, koje se dešava kada se motor angažira dok je mjenjač u previsokom stepenu prijenosa. To dovodi do toga da motor radi pod velikim opterećenjem, što dovodi do naprezanja brojnih komponenti pogonskog sklopa: najviše stradaju ležajevi klipnjače i ležajevi radilice, ali i pogonski lanac, odnosno remen, plivajući zamajac, kao i površine ležajeva, jer se pritisak u uljnom sistemu zasniva na broju obrtaja u praznom hodu. Bez adekvatnog pritiska ulja, odnosno broja obrtaja radilice, vlada rizik od suboptimalnog podmazivanja dijelova motora. To se obično dešava kod dizelskih motora zbog njihove male brzine u praznom hodu, ali ni benzinski nisu sasvim imuni na taj problem (uljna pumpa se oslanja na kretanje motora).

Za detaljnija razmatranja u računicu treba uvrstiti i sljedeće parametre:

  • Veličina motora. Ima motora koji razvijaju ogroman obrtni moment već na 1200 obrtaja u minuti, tako da se taj broj obrtaja praktično nalazi u opsegu obrtnog momenta.
  • Benzinski ili dizelski motor. Ako je u pitanju veliki dizelski motor, taj broj obrtaja može biti tačno u sredini opsega obrtaja.
  • Temperatura zraka. Toplo ili hladno vrijeme utiče na to koliko snage ima motor, odnosno koliko se efikasno hladi.
  • Opterećenje. To je vjerovatno najvažnija stavka. Ako automobil samo krstari ravnim autoputom, a potreban je vrlo mali gas, onda će 1200 o/min biti idealno. Na usponu to već može biti problem, pa je potrebno prebaciti u niži stepen prijenosa kako bi se smanjilo opterećenje.

Vožnja na niskim obrtajima tokom dužeg perioda može uticati i na efikasnost katalizatora i dovesti do povećanja emisije ispušnih plinova. Pored toga, opada i efikasnost pumpe za vodu. To će se odraziti na ukupne performanse ispušnog sistema.

Redovno održavanje vozila je od najveće važnosti

Koji su najčešći problemi kod starijih automobila?

Stariji automobili suočavaju se sa dvije osnovne grupe problema koje treba imati na umu kada se kupuje automobil. Prva je habanje uslijed korištenja: kao i svaka mašina, što se više koristi, više se i troši. U mehaničkom smislu to se prevashodno odnosi na ležajeve u točkovima, diferencijalima, motoru. Ležajevi snižavaju trenje metalnih komponenti koristeći male kotrljajuće cilindre ili kuglice obložene masnoćom. Tokom vremena dolazi do habanja ležajeva i progresivnog gubitka funkcije: oni postaju neuredni, grubi i istrošeni. Treba uvažiti i činjenicu da će se i najbolje napravljen i održavan motor degradirati poslije hiljada radnih sati i milijardi ciklusa rotacije.

Drugu grupu faktora koji rade protiv vremešnih automobila čine hemijski elementi i drugi faktori okruženja. Kisik isušuje dihtunge u motoru, čineći ih krtim i sklonim pucanju. To za posljedicu ima curenje tekućina u automobilu: iz motora curi ulje, iz mjenjača tekućina za mjenjač, također iz diferencijala, hladnjaka... Pored toga, zaštitne trake oko karoserije automobila počinju propuštati vlagu u unutrašnjost vozila, što dovodi do hrđe. Djelovanje sunčeve svjetlosti blijedi i razrjeđuje boju, dovodeći do njenog pucanja i otpadanja. Bez zaštitne boje čelik postaje sklon hrđanju.

Zbog svega navedenog, redovno održavanje vozila je od najveće važnosti. Ono obuhvata mali servis, veliki servis, redovne kontrole sistema ispušnih plinova, kočionog sistema i upravljačke grupe, kao i pravovremenu zamjenu dihtunga, cijevi i crijeva, te popravke oštećenja na karoseriji. Održavanje adekvatne higijene vozila se podrazumijeva.

Mehaničar je proveo nekoliko sati pokušavajući da popravi moj automobil i nije uspio u tome. Ne želi ništa naplatiti. Trebam li mu ponuditi novac za utrošeno vrijeme?

Da, svakako mu treba ponuditi neku vrstu nadoknade. Jer, čak i obrazovan, visokokvalificiran mehaničar neke probleme ne može riješiti iz prvog pokušaja. Međutim, iako nije riješio problem, njegovi napori da ga dijagnosticiraju isključili su brojne moguće uzroke. To će vam svakako uštedjeti novac u nastavku procesa popravljanja.

Dok je radio na vašem automobilu, vaš mehaničar je pretrpio izvjesne materijalne gubitke jer se nije mogao posvetiti potencijalno profitabilnim intervencijama na drugom automobilu. Vaš mehaničar je bio dovoljno vješt da pokuša dijagnosticirati problem i dovoljno iskren da vam prizna da nije pronašao uzrok. Mogao je pretpostaviti uzrok i zamijeniti komponente o vašem trošku dok se ne otkrije uzrok. To što to nije uradio svjedoči o njegovoj iskrenosti i dobroj namjeri.

Imati dobar odnos s mehaničarem od povjerenja je itekako vrijedno truda. Ako gajite odnos međusobnog uvažavanja, poštujete i kompenzirate potrošeno vrijeme, računajte da će vam se to u budućnosti itekako isplatiti.

Davanje „punog gasa” ponekad je dobro za motor

Oštećuje li pun gas motor?

Zapravo, davanje „punog gasa” ponekad je dobro za motor. Mnogi automehaničari predlažu da se motor s vremena na vrijeme „protegne” na auto-putu, tako što će se naglim ubrzavanjem podići nivo obrtaja do nekih 1000 obrtaja ispod crvene linije na obrtomjeru. Važno je samo sačekati da motor prethodno postigne radnu temperaturu, za šta je dovoljno tridesetak minuta uobičajene vožnje (ulje treba biti potpuno zagrijano). Također, pokušajte to uraditi tokom jutarnjih sati ili kada temperatura ne prelazi dvadesetak stepeni (ali ni kada nije ispod nule), jer se time stiču uslovi za formiranje optimalne smjese i dobro sagorijevanje. Nakon što to uradite dva do tri puta, primijetit ćete da motor radi glatko i ravnomjerno u praznom hodu. To se dešava zbog pojačanog sagorijevanja naslaga ugljika, vlage i nakupljenih kiselih produkata koje nastaju tokom eksploatacije motora u suboptimalnim uslovima.

***

Pišite nam i ako imate pitanja na koja niste pronašli odgovore koji vas zanimaju (svakako pogledajte i pitanja koja smo obradili u prvom, drugom i trećem nastavku). Potrudit ćemo se, u saradnji s iskusnim stručnjacima, da vam pružimo adekvatne odgovore.

Najizazovniji popravci automobila

Određeni popravci automobila mogu predstavljati posebni izazov, odnosno zahtijevati napredne tehničke vještine, specijalizirane alate i „masno” iskustvo. U neke od najizazovnijih automehaničarskih intervencija svrstavaju se sljedeće:

Restauracija motora: Popravak ili rekonstrukcija motora obuhvata dobro poznavanje zamršene konstrukcije komponenti motora, precizna mjerenja i pažljivo sastavljanje. Često zahtijeva specijalizirane alate i „šesto čulo” u dijagnosticiranju raznovrsnih problema.

Popravak mjenjača: Popravljanje ili rekonstrukcija sistema za prijenos snage je složen zadatak. Uključuje rad s kompliciranim zupčanicima, kvačilima i hidrauličnim sistemima. Pravilno dijagnosticiranje i razumijevanje principa rada mjenjača su i ovdje od ključnog značaja.

Problemi s električnim sistemom: Otkrivanje i rješavanje problema s električnim i elektroničkim instalacijama može predstavljati izazov zbog kompliciranog ožičenja i raznih elektroničkih komponenti u modernim vozilima. Problemi s ECU-om (centralni procesor) ili drugim kontrolnim modulima mogu biti posebno teški za dijagnosticiranje i popravak.

Popravci sistema vješanja i upravljanja: Zamjena ili popravak komponenti u sistemu za vješanje i upravljanje zahtijeva dobro razumijevanje geometrije. Preciznost je ključna, a neadekvatni popravci mogu dovesti do problema s upravljanjem i ugroziti sigurnost.

Popravci sistema za dovod goriva: Otklanjanje problema u sistemu za dovod goriva, kao što je neispravan injektor za gorivo ili pumpa goriva, može biti vrlo neugodan izazov. Zahtijeva poznavanje sistema za ubrizgavanje goriva, ispitivanje pritiska goriva i sposobnost sigurnog rada sa zapaljivim materijama.

Remont kočionog sistema: Rekonstrukcija ili remont kočionog sistema obuhvata  rad s hidrauličnim komponentama, čeljustima, diskovima i kočionim pločicama. Preciznost je ključna kako bi se osigurale odgovarajuće performanse kočenja i potrebna sigurnost.

Popravci sistema klima uređaja: Dijagnosticiranje i otklanjanje problema u sistemu klimatizacije zahtijevaju poznavanje rashladnih sistema, kompresora, kondenzatora i isparivača. Također obuhvata sigurno rukovanje rashladnim sredstvima.

Popravci diferencijala i pogona: Popravak ili rekonstrukcija diferencijala ili rješavanje problema u pogonu obuhvata rad sa zupčanicima, ležajevima i drugim komponentama. Neophodna su precizna podešavanja i pravilno zatezanje.

Popravci karoserije i farbanja: Obnavljanje karoserije vozila nakon sudara ili rješavanje problema s hrđom zahtijeva vještine u izradi i modifikaciji limarije, zavarivanju i farbanju. Postizanje besprijekorne završne obrade i podudaranja boja može predstavljati posebni izazov s aspekta estetike.

Popravci hibridnih i električnih vozila: Rad na hibridnim i električnim vozilima obuhvata rad s visokonaponskim sistemima, baterijama i složenim elektroničkim komponentama. Za sigurne popravke neophodna je specijalizirana obuka i oprema.

Navedene intervencije često prevazilaze osnovne zadatke održavanja i zahtijevaju kombinaciju znanja, vještine i iskustva. Zato je važno prepustiti ih profesionalnim mehaničarima koji imaju potrebnu stručnost i odgovarajuće alate.

Ostavite komentar

Trebate pomoć, preporuku ili savjet?

https://www.autohub.ba/images/uploaded/treba-vam-pomoc_1000.jpeg

Konsultirajte se i naručite telefonom

Zatražite personaliziranu ponudu
Tim stručnih konsultanata će vam veoma rado pomoći da napravite pravi izbor za svoje vozilo. Naše dugogodišnje iskustvo u prodaji auto dijelova pomoći će vam da riješite sve dileme.
Nazovite nas svakog radnog dana
od 8:00 do 18:00 i subotom od 8:00 do 16:00.
Svi automobilski dijelovi na jednom mjestu: amortizeri, filteri, plivajući zamajac, motorna ulja, set kvačila, letva volana, alternator i drugi rezervni dijelovi za vaš automobil. Savremena internetska prodavnica automobilskih dijelova, alata i opreme nudi najširi dijapazon dijelova i cijena kroz efikasno pretraživanje najboljih rezervnih dijelova za vašeg četvorotočkaša, po pristupačnim cijenama, uz besplatnu isporuku. Na pravom ste mjestu!