Razvoj novih tehnologija u kombinaciji s makroekonomskim i globalnim političkim okruženjem ubrzao je tempo promjena u mnogim industrijama – uključujući i automobilsku. Novi trendovi neće uticati samo na vrstu vozila koja će se proizvoditi, već i na način na koji će se ona izbacivati na tržište i koristiti. Kako stručnjaci iz oblasti automobilske industrije razmišljaju o predstojećim promjenama u tom sektoru?
Automobilska industrija izlazi iz jednog od najizazovnijih perioda u svojoj historiji. Poslije razornih efekata pandemije, a potom i sve većih izazova na geopolitičkom planu koji također prekrajaju uspostavljene standarde u nabavci i transportu robe, automobilski sektor polako staje na noge. Svi veliki igrači pripremaju se za sve izazovnije uslove poslovanja, prvenstveno izazvane nedostatkom čipova, globalnim ekonomskim usporavanjem, cjenovnim šokovima itd.
Quo vadis, automobilska industrijo?
Automobilska industrija prolazi kroz brzu transformaciju, a promjene u narednim godinama vjerovatno će biti brojne i značajne. Uz okretanje industrije održivoj i „zelenoj“ budućnosti, istovremeno će se vjerovatno dramatično mijenjati način na koji koristimo automobile i komuniciramo s njima. Taj trend najbolje oslikava stalni porast potražnje za električnim vozilima, koji se u nekim dijelovima (razvijenog) svijeta približava respektabilnoj cifri do 15 i više procenata udjela na tržištu novih automobila. Pored toga, bilježi se dalji napredak u razvoju tehnologije upravljanja i uvođenju autonomnih (samovozećih) vozila, zatim povezivanja kroz internet stvari (Internet of Things) u automobilima, uvođenje vozila na hidrogen i tako dalje.
Neki od automobilskih trendova će puniti naslovne strane, kao što su komercijalizacija autonomnih vozila koja je, po svemu sudeći, u nezadrživom naletu, potom još ubjedljiviji rast električnih vozila i nestašice čipova, kao i problemi u lancu snabdijevanja, što neminovno dovodi do veoma visoke cijene kako novih, tako i polovnih vozila. Među tim pričama su i brojni drugi trendovi koji će oblikovati industriju u predstojećim godinama, a odnose se na prevlađujući razvoj, promjene i obrasce u automobilskom sektoru koji značajno utiču na dizajn, proizvodnju, marketing i korištenje vozila.
Kako bi mogli izgledati trendovi u automobilskoj industriji koji će oblikovati predstojeću godinu?
Uspon električnih vozila
Nova globalna studija potrošača u automobilskoj industriji koju je provela kompanija Deloitte pruža važne uvide koji mogu pomoći kompanijama da utvrđuju prioritete i bolje pozicioniraju svoje poslovne strategije i investicije u godini koja dolazi. U ovogodišnjoj studiji pojavila su se četiri ključna trenda koja se mogu podvesti pod jedan sažeti zaključak. Globalni prelazak na električna vozila dešava se izrazito neujednačenim tempom u zavisnosti od pojedinačnog tržišta. Interesovanje za hibridne automobile također nastavlja nadmašivati potražnju za potpuno električnim vozilima u većini zemalja osim Kine. Uprkos porukama o potrebi za rješavanjem klimatskih promjena, prelazak na električna vozila prvenstveno se zasniva na percepciji potrošača da će znatno smanjiti troškove održavanja električnih u odnosu na klasična vozila.
Veliki prodor autonomnih vozila
Proizvođači automobila i tehnološki giganti poput kompanija Google i Tesla ugrađuju sve više digitalnih tehnologija u svoje automobile. To je otvorilo sasvim nove mogućnosti za razvoj automobilskog softvera i digitalnih sistema za napajanje i kontrolu inovativnih električnih vozila, što je dovelo do dalje „digitalizacije“ četvorotočkaša.
Samovozeća vozila postaju sve češća i bit će ih još više tokom 2024. godine. Uprkos početnoj skepsi, brojna istraživanja pokazuju da su autonomni automobili sigurniji, da smanjuju vrijeme zastoja i troše čak 10 % manje goriva. Pored toga, nekoliko kompanija koje se bave transportom testiralo je tehnologiju autonomne vožnje, i to će, sve su prilike, uskoro postati uobičajena praksa, s flotama autonomnih kamiona koje ćemo viđati na putevima paralelno s tradicionalnim vozilima.
Inovacije u povezivanju
Svjedoci smo ogromnog napretka u bežičnom povezivanju, koje omogućava vozilima da komuniciraju sa svojim vanjskim okruženjem, drugim vozilima i uređajima u njima. Na taj način povezani automobili mogu koristiti sve funkcije interneta stvari (Internet of Things, IoT) koji nudi sigurno, udobno i praktično multimedijalno iskustvo s funkcijama na zahtjev koje omogućavaju korisnicima da pretražuju mrežu ili, recimo, planiraju putovanje dok su u vozilu. Oni pružaju različite funkcije kao što su daljinska dijagnostika, izvještaji o tehničkom stanju vozila, prilagođene navigacijske upute i upozorenja o mogućim kvarovima čime se omogućava blagovremeno rješavanje potencijalnih problema.
Ta tehnologija u potpunosti transformira iskustvo vožnje i predstavlja potpuno nove mogućnosti za proizvođače automobila da iskoriste prikupljene podatke i dalje prodube saradnju s tehnološkim i telekomunikacijskim kompanijama. Pored toga, ona uvodi i potencijalne nove izazove za industriju, posebno oko načina na koji se tehnologija licencira i koristi.
Usluge za vozila zasnovane na pretplati
Ideja o korištenju vozila na bazi pretplate, gdje se kupci mogu pretplatiti na uslugu umjesto da direktno kupe automobil, nije nova, ali bi u skorijoj budućnosti mogla imati važne implikacije na automobilsko tržište. Analiza koju je sprovela konsultantska kompanija McKinsey pokazuje da bi se prihod od automobilske industrije mogao znatno povećati i diverzificirati kroz usvajanje usluga „mobilnosti na zahtjev“. Vjeruje se da bi to moglo generirati do 1,5 milijarde dolara (30% više od predviđenog iznosa) u vidu dodatnih prihoda do 2030. godine, jer se sklonosti potrošača u vezi s korištenjem vozila dinamično mijenjaju.
Iako se očekuje da će prodaja tradicionalnih automobila dugoročno rasti, podstaknuta pojavom električnih vozila, ne bi bilo iznenađujuće ako se 2024. godine intenziviraju razgovori o budućnosti transporta i potencijalnoj ulozi ličnog prijevoza kao – usluge.
Digitalni saloni i kupovina „iz fotelje“
Pored kupovine auto-dijelova na mreži, proizvođači automobila potrošačima sve više nude i mogućnost kupovine vozila putem interneta, bez posjete prodajnim salonima. Uz pomoć računara ili pametnog telefona kupci mogu izabrati željene funkcije, definirati detalje finansiranja, pa čak i obaviti virtuelne šetnje i probne vožnje. Očekuje se da će 2024. godine više dilera ponuditi internetsku prodaju, pregled vozila i dostavu na kućnu adresu.
Mnogi proizvođači vozila (Ford, VW, GM, BMW, Toyota itd.) sve više gledaju na Teslin model prodaje direktno potrošačima kao na budućnost maloprodaje automobila. To je još jedna posljedica globalne digitalizacije i trend koji će oblikovati način na koji se vozila kupuju: ponuda virtuelnih razgledanja i usluga internetske prodaje, uz probne vožnje i dostavu vozila na adresu kupca postat će standardni dio ponude dilerskih kuća.
Saradnja s tehnološkim kompanijama
Proizvođači automobila i tehnološke kompanije formiraju partnerstva zbog rastućih zahtjeva električnih, povezanih i autonomnih vozila, kojima je za sigurno funkcioniranje neophodan specijalizirani softver i napredna tehnologija (uz već postojeće mobilne aplikacije koje se koriste nezavisno od vozila). Da bi izbjegli velika ulaganja u svoje tehnološke odjele, proizvođači automobila se udružuju s tehnološkim kompanijama kako bi dizajnirali i proizveli nove operativne sisteme neophodne za sljedeću generaciju tehnološki naprednih vozila.
U modernim automobilima već se koriste milioni redova programskog koda koji unapređuju sigurnost, olakšavaju vožnju i održavanje vozila, navigaciju, zabavu... Uz sve više samovozećih vozila koja se očekuju na našim putevima u narednih nekoliko godina, automobil je u suštini postao računar na točkovima. Proizvođači automobila su to prepoznali i počinju se takmičiti s tradicionalnim tehnološkim kompanijama u zapošljavanju softverskih inženjera. Drugim riječima, proizvođači automobila polako postaju i softverske kompanije.
Očekivanja potrošača
Mehaničari i servisi će morati razmotriti nove strategije pristupa servisiranju i održavanju kada su u pitanju električna vozila. Naime, električna vozila zahtijevaju manje održavanja jer akumulator i motor imaju mnogo manje pokretnih dijelova u poređenju s konvencionalnim vozilima s motorom s unutrašnjim sagorijevanjem. Manje je tekućina (za gorivo i podmazivanje tih pokretnih dijelova) i manje se troše kočnice zbog tehnologija regenerativnog kočenja.
Dakle, vozači električnih vozila bi trebali očekivati da će trošiti manje vremena i novca na servise i na redovno održavanje i osnovne popravke. To je odlična vijest za vozače, ali ne tako dobra za mehaničare i dobavljače rezervnih dijelova. Pored potencijalnog pada prometa, dodatni pritisak stvorit će potreba za ponovnim obučavanjem tehničara za održavanje električnih vozila i razvojem održivih lanaca snabdijevanja za rezervne dijelove.
Fizički pregled vozila također će morati prepustiti mjesto digitalnim tehnologijama. Vještačka inteligencija u kombinaciji s naprednim senzorima danas omogućava jednostavno obavljanje pregleda vozila (pri procjeni štete, kupovini novog automobila, vraćanja rent-a-car vozila) i to objektivno, brzo i jeftino.
* * *
U narednih nekoliko godina automobilska industrija će se promijeniti više nego što se promijenila tokom posljednjih 100 godina. Električna vozila, samovozeće tehnologije i nove softverske automobilske kompanije uvode tektonske promjene, uz koje slijede i važna dešavanja ispod površine kao što su promjene u načinu prodaje i testiranja, nova paradigma održavanja i popravljanja električnih vozila, te eksponencijalni napredak pametnog softvera i vještačke inteligencije.
Držite se za sjedište, čeka nas uzbudljiva vožnja!